خلاصه ماشینی:
"روایت فیلون اسکندرانی است که اولین کسی بود که اولین کسی بود که به طور جدی،مفصل و جریانساز پرسش عقلانی از دین و نگاه ایمانی به عقل را دستمایه کار خود قرار داد؛گزارش قباله یهودی و نسبت این رساله با سرچشمههای اصیل عرفان است:طرح یک گفتوگو با موسی بن میمون-بزرگترین فیلسوف یهودی در قرون وسطی است-و بیان مهمترین آرای او درباره صفات حق،عله العلل و نحوه آفرینش عالم است:کتاب ارزیابی آرای فلاسفه و متکلمانی چون ابن باقودا،ابن کمونه،ابو البرکات،سعدیا گائون و ابن جبیرول است که هرکدام به نوبه خود در ساختن سنت ندای یهود نقش داشتهاند و هریک جایگاهی در شکلگیری فلسفه یهودی دارند اما در عین حال کتاب فیلسوفان یهودی و یک مساله بزرگ بیش و پیش از هرچیز گزارش یک«دین»است؛دینی که فیلسوفان یهودی بر فلاسفه مسلمان دارند؛بر فیلسوفانی چون فارابی و ابن سینا و متکلمینی چون معتزله و مهمتر از همه دینی که یهودیان به ابن رشد دارند که در واقع بخش عمدهای از آرای این فیلسوفان بازگویی یا«همانسازی»آرای ابن رشد است؛به این معنا کتاب فیلسوفان یهودی جستوجویی در میراث ابن رشد و همینطور تصویر دوبارهای است از شعاع گسترده تفکر اسلامی.
اما در این مورد خاص فکر کردم که با وجود غنای فراوان فرهنگ اسلامی که واقعا بینظیر است و هنوز هم فی الواقع نتوانستهایم حقیقت این فرهنگ را نشان بدهیم،سراغ ادیان ابراهیم بروم چون به هر حال این ادیان همه از یک خانوادهاند؛یعنی دین مقدس اسلام، مسیحیت و یهودیت که به عنوان دین ابراهیمی و توحیدی شناخته شدهاند،از سرچشمههای مشترکی برخاستهاند و (به تصویر صفحه مراجعه شود) از مهمترین آثار دکتر دینانی میتوان به کتابهای «قواعد کلی فلسفی در فلسفه اسلامی»(3 جلد)، «وجود رابط و مستقل»، «منطق و معرفت در نظر غزالی»،«شعاع اندیشه و شهود در فلسفه سهروردی»،«ماجرای فکر فلسفی در جهان اسلام» (3 جلد)،«دفتر عقل و آیت عشق»(3 جلد)و «درخشش ابن رشد در حکمت مشاء»اشاره کرد."