خلاصة:
خانواده اولین نهاد اجتماعی و جایگاه شکل گیری شخصیت انسان است. مادر مهمترین عامل رشد و
تربیت انسان و تحویل او به جامعه ی بشری است. اسلام در پی اهمیت دادن به جایگاه و نقش مادری
بهترین اموزه ها را برای زنان در ایفای نقش مادری دارد. اما در دنیای مدرن فمنیستها اهمیت نقش مادری
را نادیده گرفته و آن را در مقابل سایر نقشهای زن، عامل ظلم و فرودستی زنان معرفی کردند. لذا برای نجات
زنان از این ظلم راهکارهایی ارئه کردند. اما اینکه ایا واقعا با نقش مادری به زنان ظلم شده؟ و اسلام چه
نقدی بر این نظرات دارد؟ سوالات مطرح شده اند. این تحقیق به شیوه ی کتابخانه و به روش توصیفی و گاه
تحلیلی با هدف نقد نظریات فمنیسمتی درباب نقش مادری از دید اسلام انجام شده است. از دیدگاه اسلام
نقش مادری جنبه ی زیستی و فطری داردو بنا به نزدیکی بیشتر به کودک و مهر و عطوفت فطری اش،
بیشترین نقش را در رشد و تربیت او دارد. اما در اغلب نظریات فمنیستی، مادری بر اساس تفاوتهای
جنسیتی و بر مبنای ساختار اجتماعی به زنان محول شده است تا با گره زدنشان به خانه داری و مادری، بر
آنان مسلط شده و مانع رشد اجتماعی انان شوند. ایشان برای رهایی زنان ازاین ظلم و ایجاد برابری با مردان
به ضوابطی مثل : حق مدنی انتخاب بارداری. حق سقط جنین. اولویت داشتن فعالیت های اجتماعی زنان در
برابر نقش مادری. تعمیم نقش مادری به دیگران و طرح ایجاد مهد کودک برای نگهداری از کودکان قایل
شدند. ضوابطی که علاوه بر اینکه مطرود اسلام بوده، مفید فایده نبوده و باعث بروز بسیاری از مشکلات و
گرفتاریها، هم برای زنان و هم برای جامعه ی بشری شدند.
ملخص الجهاز:
نقد نظريات فمنيسمتي درباره نقش مادري از ديدگاه اسلام مهديه محمدي توغري ١ چکيده خانواده اولين نهاد اجتماعي و جايگاه شکل گيري شخصيت انسان است .
اين تحقيق به شيوه ي کتابخانه و به روش توصيفي و گاه تحليلي با هدف نقد نظريات فمنيسمتي درباب نقش مادري از ديد اسلام انجام شده است .
اما در اغلب نظريات فمنيستي، مادري بر اساس تفاوتهاي جنسيتي و بر مبناي ساختار اجتماعي به زنان محول شده است تا با گره زدنشان به خانه داري و مادري، بر آنان مسلط شده و مانع رشد اجتماعي انان شوند.
از طرفي در دنياي معاصر فمنيستها علم دفاع از زن و احقاق حقوق زنان در برابر مردان را برافراشتند و در اين راستا برخي از نقشهاي مهم زنانه مثل نقش مادري را,هدف قرار داده و براي نجات زنان راهکارهايي ارائه دادند.
پس معناي اصطلاحي اسلام همان معناي اصطلاحي دين است و به مجموعه عقايد و دستورات عملي و اخلاقي اطلاق مي شود که به طور صريح در قرآن و سنت پيامبر (صلوات الله عليه ) بيان شده و يا از آنها استنباط مي شود.
(شمس (٩١)، ايات ٧-١٠ و بقره (٢) ايات ١٧-٢٠) )2 نقد مباني خاص فمنيستي در باب نقش مادري با بررسيهاي انجام شده فقط در يک مورد شباهت اسلام در نظريات فمنيستي خانواده گرا ديده ميشود.
) اما از ديدگاه اسلام نه تنها مادري زن علت ظلم و فرودستي زنان نيست ، بلکه بر مبناي ويژگي هاي زيستي و فطري به او واگذار شده است و اين امر ميتواند باعث تعالي و تکامل او نيز باشد.