چکیده:
یکی از مسائل فلسفی بسیار مهم و بدیعی که ویتگنشتاین در دورة متاخر فکر خود، در
عرضه کرده، مسئلة زبان خصوصی است . این مسئله از « تحقیقات فلسف ی » کتاب پرنفوذ
چنان اهمیتی برخوردار است که حتی می توان گفت معرف تشناسی دورة معاصر یکسره
متاثر از آن است. به اعتقاد ویتگنشتاین، تنها راه برو نرفت از شکاکیت معرفت شناختی و زبان شناختی، انکا ر زبان خصوصی است. افزون بر این، مسئلة اذهان دیگر که در فرض قول به زبان
خصوصی مسئل های لاینحل است، با انکار زبان خصوصی از اساس منحل می شو د. در
حالی که سایر را ه حل های مسئلة اذهان دیگر، از قبیل استدلال از طریق تمثیل و
رفتارگرایی، خود دچار اشکالات بسیاری هستند.
خلاصه ماشینی:
"com ]ﺗﺎرﻳﺦ درﻳﺎﻓﺖ: 01/30/0931؛ ﺗﺎرﻳﺦ ﺗﺄﻳﻴﺪ: 92/4/0931[ ﻣﺤﻤﺪﻋﻠﻲ ﻋﺒﺪاﻟﻠﻬﻲ / ﻓﺎﻃﻤﻪ ﻓﺮﻫﺎﻧﻴﺎن 401 ()Mohamad Ali Abdollahi / Fatemeh Farhanian ﻣﻘﺪﻣﻪ وﻳﺘﮕﻨﺸﺘﺎﻳﻦ، ﻓﻴﻠﺴﻮف ﺑﺰرگ ﻗﺮن ﺑﻴﺴﺘﻢ و ﻳﻜﻲ از ﺑﻨﻴﺎنﮔﺬاران ﻧﻬﻀﺖ ﻓﻠـﺴﻔﺔ ﺗﺤﻠﻴﻠـﻲ، ﻧﺨـﺴﺘﻴﻦ ﺑـﺎر ﻣﺴﺌﻠﺔ زﺑﺎن ﺧﺼﻮﺻﻲ را ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻳﻚ ﻣﺴﺌﻠﺔ ﻓﻠﺴﻔﻲ وارد ﻗﻠﻤﺮو ﻓﻠﺴﻔﻪ ﻛﺮد.
111 ﻧﺘﺎﻳﺞ و ﻟﻮازم ﻣﻌﺮﻓﺖﺷﻨﺎﺧﺘﻲ اﻧﻜﺎر زﺑﺎن ﺧﺼﻮﺻﻲ ()Epistemological Implications of Rejection of Private Language اﮔﺮ ﻗﺮار ﺑﺎﺷﺪ آدﻣﻲ درد ﻛﺴﻲ دﻳﮕﺮ را از روی اﻟﮕﻮی درد ﺧﻮدش ﺗﺼﻮر ﻛﻨﺪ، اﻳـﻦ اﺑـﺪا ﻛـﺎر آﺳﺎﻧﻲ ﻧﻴﺴﺖ؛ زﻳﺮا ﻣﻦ ﺑﺎﻳﺪ دردی را ﻛﻪ ﺣـﺲ ﻧﻤـﻲﻛـﻨﻢ، از روی اﻟﮕـﻮی دردی ﻛـﻪ ﺣـﺲ ﻣﻲﻛﻨﻢ، ﺗﺼﻮر ﻛﻨﻢ (وﻳﺘﮕﻨﺸﺘﺎﻳﻦ، 0831، ﺑﻨﺪ 203).
311 ﻧﺘﺎﻳﺞ و ﻟﻮازم ﻣﻌﺮﻓﺖﺷﻨﺎﺧﺘﻲ اﻧﻜﺎر زﺑﺎن ﺧﺼﻮﺻﻲ ()Epistemological Implications of Rejection of Private Language ﺧﻄﺎی ﻣﺎ آﻧﺠﺎﺳﺖ ﻛﻪ ﮔﻤﺎن ﻣﻲﻛﻨﻴﻢ ﻣﻔـﺎﻫﻴﻢ ﻣﺮﺑـﻮط ﺑـﻪ اﻣـﻮر ذﻫﻨـﻲ را ﺑـﺎ درونﻧﮕـﺮی ﺻـﺮف ﺑـﻪ دﺳﺖ ﻣﻲآورﻳﻢ ﻳﺎ اﻳﻨﻜﻪ ﻣﻌﻨﺎی واژهﻫﺎﻳﻲ ﻧﻈﻴﺮ ﺗﻔﻜﺮ، درد و ﺧﺸﻢ، ﭼﻴﺰی ﺟﺰ ﺣﺎﻻت ذﻫﻨﻲ ﺧـﺼﻮﺻﻲ ﻓـﺮد ﻧﻴﺴﺖ؛ ﺳﭙﺲ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻣﻲﮔﻴـﺮﻳﻢ ﻛـﻪ ﭼﻨـﻴﻦ اﻣـﻮری دروﻧـﻲاﻧـﺪ و ﺑـﺎ ﺑـﺪن و اﻣـﻮر ﺟـﺴﻤﺎﻧﻲ ﻛـﻪ ﺑﻴﺮوﻧـﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ارﺗﺒﺎﻃﻲ ﻧﺪارﻧﺪ.
ﻓﻘﻂ ﺑﻪ اﻳﻦ دﻟﻴﻞ ﻣﻲﺧﻮاﻫﻴﻢ آنﻫﺎ ﭼﻴﺰﻫﺎﻳﻲ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻛﻪ ﻣﺘﻌﻬﺪ ﺑـﻪ ﻧﮕـﺮهای ﭘﺮ از ﺧﻄﺎ درﺑﺎرة زﺑﺎن ﻫﺴﺘﻴﻢ؛ ﻧﮕﺮهای ﻛﻪ ﮔﻤﺎن ﻣﻲﻛﻨﺪ در ازای ﻫﺮ واژة ﻣﻌﻨﺎداری ﺑﺎﻳﺪ ﻳﻚ ﻋﻴﻦ ﻣﺘﻨﺎﻇﺮ ﺑﺎ ﻣﺤﻤﺪﻋﻠﻲ ﻋﺒﺪاﻟﻠﻬﻲ / ﻓﺎﻃﻤﻪ ﻓﺮﻫﺎﻧﻴﺎن 811 ()Mohamad Ali Abdollahi / Fatemeh Farhanian آن وﺟﻮد داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ (ﻣﺎﻧﻚ، 8831، ص301)."