چکیده:
ﺍﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪﺍﯼ ﻣﻌﻨﺎﺷﻨﺎﺳﺎﻧﻪ ﺍﺯ »ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ ﻣﻘﺎﻭﻣﺖ« ﺍﺳﺖ ﻭ ﺗﻼﺵ ﺩﺍﺭﺩ ﺳﺎﺧﺘﺎﺭ ﮐﻠﻲ ﺣﺎﮐﻢ ﺑﺮ ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ ﻣﻘﺎﻭﻣﺖ ﺩﺭ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻛﻨﺪ. ﺭﻭﺵ ﺍﺟﺮﺍﯼ ﺍﻳﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺍﻧﺘﻘﺎﺩﻱ ﮔﻔﺘﻤﺎﻥ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺍﺯ ﺭﻭﺵ ﮐﺸﻒ ﻭ ﺍﺳﺘﺨﺮﺍﺝ ﻣﻔﺎﻫﻴﻢ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ »ﻣﻘﺎﻭﻣﺖ« ﺩﺭ ﻣﺘﻦ ﺗﺮﺍﻧﻪﻫﺎﻱ ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ ﻋﺎﻣﻪ ﭘﺴﻨﺪ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺗﺎﺭﻳﺨﻲ ﺗﻮﻟﻴﺪﺍﺕ ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ ﻣﻘﺎﻭﻣﺖ ﺩﺭ ﺩﻭ ﺩﻭﺭﻩ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﻭ ﺩﻭﺭة ﺣﺎﺿﺮ ﻧﻴﺰ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﺣﻮﺯة ﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺗﻲ ﻭ ﻋﻠﻤﻲ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺕ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﻭ ﺭﺳﺎﻧﻪ ﺑﻮﺩﻩ، ﺍﻣﺎ ﺑﻪ ﺣﻮﺯة ﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺗﻲ ﺟﺎﻣﻌﻪﺷﻨﺎﺳﻲ ﻫﻨﺮ ﻧﻴﺰ ﺭﺑﻂ ﺳﺎﺧﺘﺎﺭﻱ ﺩﺍﺭﺩ، ﺯﻳﺮﺍ ﺍﻳﻦ ﻧﻮﻉ ﻫﻨﺮ ﺣﺎﺻﻞ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻭ ﺗﺄﺛﺮ ﺳﺎﺯﻭﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﺑﻮﻣﻲ ﺟﺎﻣﻌﺔ ﺍﻳﺮﺍﻧﻲ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﻣﻌﺎﺻﺮ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﻋﻴﻦ ﺣﺎﻝ، ﺁﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻧﺎﮔﻔﺘﻪﻫﺎﻱ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﻭ ﺟﻠﻮﻩﻫﺎﻱ ﻧﻬﺎﻥ ﺟﺎﻣﻌﺔ ﺍﻳﺮﺍﻧﻲ ﻣﻲﭘﺮﺩﺍﺯﺩ، ﺑﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺕ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﺍﻳﺮﺍﻧﻲ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﻭ ﭼﻮﻥ ﺍﻳﻦ ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺭﺳﺎﻧﻪﺍﯼ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺭﻭﺯﻣﺮة ﻧﻬﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻄﺢ ﻣﻲﺁﻭﺭﺩ ﺑﻪ ﺣﻮﺯﻩ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺕ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﻧﻴﺰ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﻣﻲﺷﻮﺩ. ﺍﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺟﻬﺖ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪﺍﯼ ﭼﻨﺪﺭﺷﺘﻪﺍﻱ ﺭﺍ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ، ﻫﻨﺮ ﻭ ﺍﺟﺘﻤﺎﻉ ﺍﻳﺮﺍﻧﻲ ﻋﺮﺿﻪ ﻣﻲﻛﻨﺪ ﻭ ﻣﺪﻋﻲ ﺍﺳﺖ ﺟﻠﻮﻩﻫﺎﻳﻲ ﺍﺯ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺍﻳﺮﺍﻧﻲ، ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺯﻣﻴﻨﻪﻫﺎﻱ ﺭﺷﺪ ﺭﭖ ﻓﺎﺭﺳﻲ ﻭ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﺁﻥ ﺑﺎ ﺭﭖ ﺍﻳﺮﺍﻧﻲ، ﺭﺍ ﻛﺸﻒ ﻭ ﻣﻌﺮﻓﻲ ﻣﻲﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﺗﺎﻛﻨﻮﻥ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻏﻔﻠﺖ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺑﺮﺍﻱ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ ﻣﻘﺎﻭﻣﺖ ﺍﻳﺮﺍﻧﻲ ﺑﻪ ﺩﻭ ﺩﻭﺭﻩ ﻗﺒﻞ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺍﺳﻼﻣﻲ ﺗﻮﺟﻪ ﮐﺮﺩﻩﺍﻳﻢ، ﺯﻳﺮﺍ ﻣﻌﺘﻘﺪﻳﻢ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﺩﻭﺭﻩ ﺩﺍﻧﺶ ﻧﻮﻳﻨﻲ ﺭﺍ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﻳﺮﺍﻧﻲ ﻭ ﺗﺤﻮﻻﺗﺶ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﻣﻲﺳﺎﺯﺩ. ﺿﻤﻨﺎ ﺟﻨﺲ ﻣﺘﻮﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﺮﺁﻥ ﹰ ﺩﺍﺷﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺍﻧﺘﻘﺎﺩﻱ ﮔﻔﺘﻤﺎﻥ ﻭ ﺭﻭﻳﻜﺮﺩ ﻭﻥﺩﺍﻳﻚ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻛﻨﻴﻢ.
خلاصه ماشینی:
ﺭﻭﺵ ﺍﺟﺮﺍﯼ ﺍﻳﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺍﻧﺘﻘﺎﺩﻱ ﮔﻔﺘﻤﺎﻥ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺍﺯ ﺭﻭﺵ ﮐﺸﻒ ﻭ ﺍﺳﺘﺨﺮﺍﺝ ﻣﻔﺎﻫﻴﻢ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ »ﻣﻘﺎﻭﻣﺖ« ﺩﺭ ﻣﺘﻦ ﺗﺮﺍﻧﻪﻫﺎﻱ ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ ﻋﺎﻣﻪ ﭘﺴﻨﺪ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺗﺎﺭﻳﺨﻲ ﺗﻮﻟﻴﺪﺍﺕ ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ ﻣﻘﺎﻭﻣﺖ ﺩﺭ ﺩﻭ ﺩﻭﺭﻩ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﻭ ﺩﻭﺭة ﺣﺎﺿﺮ ﻧﻴﺰ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
ﻛﺎﺭﺷﻨﺎﺱ ﺍﺭﺷﺪ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺕ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﻭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﺎﺕ، ﺩﺍﻧﺸﮑﺪﻩ ﻋﻠﻮﻡ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺗﻬﺮﺍﻥ 33 ﻣﻘﺪﻣﻪ ﺩﺭ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﻻﺯﻡ ﺍﺳﺖ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﺔ ﮊﺍﻧﺮ ﻳﺎ ﮔﻮﻧﻪ ﺩﺭ ﻫﻨﺮ ﻭ ﺍﺩﺑﻴﺎﺕ ﺩﺭ ﺣﺪ ﻳﻚ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻧﻤﻲﮔﻨﺠﺪ، ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻟﺤﺎﻅ ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﺻﺮﻓﺎ ﻣﻄﺎﻟﻌﺔ ﮔﻮﻧﺔ ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ ﻣﻘﺎﻭﻣﺖ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪﺍﻱ ﻣﺘﻮﻥ )ﻛﻼﻡ، ﺗﺮﺍﻧﻪﻫﺎ ﻭ ﹰ ﺗﺼﻨﻴﻒﻫﺎ( ﻭ ﺑﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﺎﻓﺖ ﺷﻜﻞﮔﻴﺮﻱ ﺍﻳﻦ ﮊﺍﻧﺮ ﻭ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ ﻛﻼﻡ ﻭ ﺑﺎﻓﺖ )ﻭﻳﮋﮔﻲﻫﺎﻱ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ- ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ( ﻣﺤﺪﻭﺩ ﻛﺮﺩﻩﺍﻳﻢ.
ﺑﺮﺍﻱ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻦ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺗﺤﻠﻴﻞ، ﺗﺮﺍﻧﻪ ﺍﻱ ﺍﺯ ﻓﺮﻫﺎﺩ ﻣﻬﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﺩﻭﺭﻩ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺍﺳﻼﻣﻲ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺩﻭﺭﻩ ﺣﺎﺿﺮ ﻭ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺳﺎﺧﺘﺎﺭ ﮐﻠﻲ ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ ﻣﺮﺩﻡ ﭘﺴﻨﺪ ﻣﻮﺟﻮﺩ، ﺍﺛﺮﻱ ﺍﺯ ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ ﺭﭖ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.
ﺩﺭ ﻫﻤﻴﻦ ﺯﻣﻴﻨﻪ، ﻭﻥﺩﺍﻳﻚ١ )٨٩٩١( ﻭﻇﻴﻔﻪ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺍﻧﺘﻘﺎﺩﻱ ﮔﻔﺘﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﭼﻨﻴﻦ ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻲﻛﻨﺪ: ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺍﻧﺘﻘﺎﺩﻱ ﮔﻔﺘﻤﺎﻥ ﮔﻮﻧﻪﺍﻱ ﺍﺯ ﭘﮋﻭﻫﺶ ﺗﺤﻠﻴﻠﻲ ﮔﻔﺘﻤﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺗﺮﺟﻴﺢ ﻣﻲﺩﻫﺪ ﺗﺎ ﺷﻴﻮﻩﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺳﻮﺀ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻗﺪﺭﺕ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، ﺳﻠﻄﻪ ﻭ ﻧﺎﺑﺮﺍﺑﺮﻱ ﺍﺟﺮﺍﻳﻲ ﻣﻲﺷﻮﺩ، ﺑﺎﺯﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﻣﺘﻦ ﻭ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﺩﺭ ﺑﺎﻓﺖ ﺳﻴﺎﺳﻲ ﻭ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻣﻮﺭﺩ ﻣﻘﺎﻭﻣﺖ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻲﮔﻴﺮﺩ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺷﻮﺩ.
ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺑﺨﺶ ﭼﻨﻴﻦ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺭﻭﻳﻜﺮﺩ ﻭﻥﺩﺍﻳﻚ ﺩﺭ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻣﺘﻦ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺍﻧﺘﻘﺎﺩﻱ ﮔﻔﺘﻤﺎﻥ ﺩﺭﺳﺖ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﺯﻳﺮﺍ ﻓﺮﻫﺎﺩ ﻭ ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ ﻣﻘﺎﻭﻣﺖ ﺩﻫﻪ ٠٤٣١ ﻭ ٠٥٣١ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﮔﻔﺘﻤﺎﻥ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺗﻌﺎﻣﻞ ﺑﺎ ﺑﺎﻓﺖ ﺳﻠﻄﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻛﺮﺩ.