چکیده:
نیما دراوان جوانی وآغازشاعری تحت تاثیرمکتب ادبی رومانتیسم فرانسه بوده و افسانه ی وی پیشاهنگ رمانتیسم در زبان فارسی است.
چند صدایی بودن منظومه« افسانه» ، هویت مرموز و ناشناخته آن، عشق رمانتیک ، بدوی پسندی، ابهام هنری، طبیعت گرایی و انعکاس احساسات انسانی درآن، عشق رمانتیک واظهار ملال و خستگی از آن ، فرم ومحتوای تازه ، پناه بردن به خاطرات گذشته و احساسات اندوه بار، داشتن ساختار ارگانیک ، برخورداری ازبافت و شکل بلند آن هم چون منظومه های بلند رمانتیسم اروپایی مهم ترین عناصررمانتیک این شعر محسوب می شود.
«افسانه» رامی توان ازعالی ترین نمونه شعررومانتیک درادبیات معاصرفارسی محسوب کرد.این اثراز حیث فرم و محتوا همسانی بسیاری با مکتب ادبی رومانتیک فرانسه دارد. مقاله ی حاضر به منظوربررسی نشانه های مکتب رومانتیک هوگو، موسه و لامارتین درافسانه نیما باروش کتابخانه ای نوشته شده است. نگارنده پس ازاستخراج تمامی همسانی افسانه با آثار این سه تن از سردمداران مکتب رومانتیک ، با استفاده ازروش تحلیل محتوا وفرم به طبقه بندی ،توصیف وبیان مطالب پرداخته است.
Nima in his early adolescence and inception of poesy was subjected to the influence of France's Literary School of Romanticism and his ‘Afsaneh’ is vanguard of romanticism in the Persian language.
The contrapuntal music of the poem ‘Afsaneh’، its mysterious and unfamiliar identity، romantic love، Bedouin approbation، artistic ambiguity، naturalism and reflection of human sentiments in it، romantic love and showing boredom and exhaustion of it، new form and content، quarter to past memories and distressful sentiments، bearing an organic structure، integration of long schema and texture like eminent European romanticism poesies are the important elements of this poetry.
‘Afsaneh’ can be considered as one of the superlative kinds of the romantic poesy in the contemporary Persian literature. Concerning the form and content، this work is of great parallelism with Literary Romantic School of France. The present paper aims to investigate reminiscences of the romantic academy of Hugo، Mosse and Lamartyn in Nima’s ‘Afsaneh’; it has been written by using the library methodology. Having extracted the total parallelism of ‘Afsaneh’ against the works of these three leaders of the romantic school، and with the utilization of form and content analysis system، the writer has graded، described and expressed the themes.