چکیده:
چکیده هدف تحقیق: ارائة تقریری مناسب از فرایند تهذیب و تکمیل علوم موجود، بهگونهای که نقدهای ملکیان و باقری بر آن وارد نباشد. روش تحقیق: در گردآوری اطلاعات از روش کتابخانهای و در ارزیابی آرا از روش تحلیل فلسفی استفاده شده است. یافتههای تحقیق: 1. میتوان قرائتی مناسب از رویکرد تهذیب و تکمیل علوم موجود ارائه و از آن در چارچوب وظیفهگرایی معرفتی دفاع کرد. 2. در شرایطی که رویکردهای تأسیسی علم دینی موفق به تولید نظریۀ علمی نشده، استفاده از رویکرد تهذیب و تکمیل علوم موجود بهترین گزینه است. 3. تأمل در نحوۀ استفاده از این رویکرد در تمدن اسلامی که به تولید فلسفۀ اسلامی انجامید، میتواند به ارائۀ الگویی مناسب برای مواجهه با علوم جدید منتهی شود.
خلاصه ماشینی:
در ادامه تلاش می شـود در چهارچوب نظریة عطاس و فاروقی و با تکیه بر آرای ملکیان و باقری ، فرایند تهـذیب و پژوهش نامة علم و دین ، سال سوم ، شمارة اول ، بهار و تابستان ١٣٩١ تکمیل علوم موجود برای تولید علم دینی به گونه ای ترسیم شود که چنـین نقـدهایی بـر آن وارد نباشد.
٤,٥ وهن اسلام باقری در آخرین نقد خود بر رویکرد تهذیب و تکمیل علوم موجود می نویسد: پژوهش نامة علم و دین ، سال سوم ، شمارة اول ، بهار و تابستان ١٣٩١ این رویکرد به سبک معینی از تنظیم محتواهای آموزشی می انجامد کـه در آن ، مطالـب مختلفی از نظریه های علمی و مضامین برگرفته از آیات و روایات ، در کنار هم می آیند و این تصور را در خواننده پدید می آورد که متـون دینـی بـه اشـاراتی مجمـل بسـنده کرده اند، در حالی که دانشمندان در همان زمینه مباحث دقیق و فراوانی به دست می دهند.
(ملکیان ،١٣٨٧: ٦٠) اما برخلاف تصور ملکیان ، در رویکرد تهذیب و تکمیل علوم موجـود(بـه تقریـری کـه گذشت ) پس از طرد برخی نظریه ها و پذیرش نظریه هـای دیگـر، فعالیـت علمـی متوقـف پژوهش نامة علم و دین ، سال سوم ، شمارة اول ، بهار و تابستان ١٣٩١ نمی شود؛ بلکه در چهارچوب نظریه های پذیرفته شده متمرکز و دنبال می شود تـا از سـویی توفیق روزافزون در حل مسائل علمی و رفع مشکلات عملی به دست آورد و از سوی دیگر سازگاری و انسجام بیشتر با آموزه های اسلامی ایجاد شود.