خلاصه ماشینی:
"در این بین، بسیاری از استعمالات واژهی «عبرت» در گفتمان دینی و سنتی ما در کنار واژهی «تاریخ» با عنوان «عبرت تاریخی» هستند، همچنین قصد آن نداریم تا اضافهی عبرت به تاریخ و تبعات آن را نیز شرح دهیم؛ پرسش اساسی ما در این سطور این است که با وجود جایگاه عبرتگیری یا حتی درسگیری از تاریخ برای حل مشکلات حال و آینده، که نه تنها مورد تأکید گفتمان دینی بلکه به اذعان بسیاری، مورد تأکید عقل سلیم نیز هستند چرا تا کنون دستکم در دوران معاصر آنچنان که باید و شاید به این امر پرداخته نشده است؟ پیش از هر چیز، میبایست تکلیف خود را با مفهوم عبرتپژوهی تاریخی معین سازیم.
در این فضا است که با اصل قرار گرفتن تکنولوژی یا به تعبیر پستمن تکنوپولی درس گرفتن از تاریخ به - توکلی طرقی، محمد، تجدد بومی و بازاندیشی تاریخ، نشر تاریخ ایران، تهران، 1382، ص 10 - در این بین میتوان از فلسفهی تاریخ خطی نزولی نیز سخن گفت که مورد بحث ما نیست.
com/archives/2943 - زرینکوب، عبدالحسین، تاریخ در ترازو، انتشارات امیرکبیر، چاپ پنجم، تهران، 1377، ص 209 - همان، صص 209 و 210 - همان، ص 209 - مجموعه درسهای استاد مصطفی ملکیان، تاریخ فلسفهی غرب، جلد 4، پژوهشکدهی حوزه و دانشگاه، تکثیر: آبان 1379، صص 196-202 - همان، ص 209 - در نظام تکنوپولی مورد نظر نیل پستمن این انسان و اجتماع انسانی نیست که حکم میراند، بلکه ماشین و کامپیوتر است که جامعه را یکسره اسیر توقعات و ایجابات خود کرده و از این رهگذر است که جامعه، عنان اندیشه و اخلاق و فرهنگ و حتی معنویات خود را از دست داده و آن را در انحصار ماشین گذارده."