خلاصه ماشینی:
"ایگناتس گولدزیهر در پژوهش ماندگاری که در باب تاریخ تفسیر قرآن انجام داده است، (1) بر آن است که حتی کار بر روی متن هم مستلزم نوعی تفسیرخواهد بود و خود چند مثال در این زمینه عرضه میدارد.
در اینباره تصریح شده بود که متن مزبور باید دارای این اختصاصات باشد: «بحث از تقسیم بندی اولیه قرآن و از ویژگیهای قطعات مختلف تشکیل دهنده آن؛ تعیین مراحل زندگانی حضرت محمد[ص[ تا آن جا که این بخشها به آن مربوط است، در حد مقدور؛ و نیز با استفاده از آثار مورخان و مفسران عرب [و مسلمان] و با ژرفکاوی در آن بخشها[ی قرآنی]؛ روشنسازی تحولاتی که نص قرآنی از عهد تلاوتهای حضرت محمد[ص] تا جمع و تدوین نهایی آن که به شکل مصحف نهایی [رسمی] و امروزین درآمده، به خود دیده است؛ همچنین بازجست انواع نسخه بدلهایی که پس از جمع و تدوین [نهایی و رسمی قرآن] و مصاحف قدیم دیگر، باقی مانده، با رجوع به کهنترین نسخههای خطی.
کتاب راقم این سطور [مونتگمری وات] که راهبرد به قرآن، Companion to the Qur`an (لندن، 1967) نام دارد، و عمدتا بر اساس ترجمه آربری است، به این هدف به نگارش درآمده است که برای خواننده انگلیسی زبان حداقلی از یادداشتهای توضیحی ـ تفسیری عرضه بدارد.
قرآن به مدت تقریبا چهارده قرن مورد بحث و مطالعه و مداقه بوده است، که دستاورد [علمی] بسیاری به بار آورده است، مع ذلک در دنیای غریب و جدید اواخر قرن بیستم [میلادی] که مسلمانان بیش از هر زمانی، از قرن اول هجری تا کنون، در تماس و مناسبات نزدیکتر با مؤمنان و معتقدان غیر مسلمان هستند، هنوز و همچنان نیاز به مطالعه و بررسی بیشتر قرآن، و بحث و تحقیق در راستای خطوط جدید، وجود دارد، و این وظیفهای است که هم مسلمانان باید عهدهدار شوند، و هم غیر مسلمانان."