چکیده:
تعالی فردی و توسعه و پیشرفت اجتماعی، نیازی فطری است که هر انسانی در پی آن است و شان قرآن کریم پاسخگویی به نیازهای اصیل و راستین انسانهاست. در این پژوهش، محققان در پرتو تدبر و پژوهش در تفسیر و معناشناسی آیه 35 سوره احزاب با روش تفسیر سورهشناختی، یک سامانه تعالی فردی و توسعه و پیشرفت اجتماعی را طرح کردهاند. در این روش، پس از انتخاب آیه و تدبّر در آن، تدبّر در سیاق آیه و درنهایت، تدبّر در همه سیاقهای بعدی و قبلی سوره صورت میپذیرد و پژوهشگر، به نگارش گزارههای استخراجی و تطابق آنها با مجامع روایی و منابع تفسیری میپردازد. بر اساس تفسیر سورهشناختی آیه 35 از سوره احزاب، آغاز این حرکت تکاملی از اسلام است؛ و این به معنای بندگی خداوند و فرو آوردن سر تسلیم در برابر اوست. در این امتداد، متذکّر بودن به ذکر الهی آخرین درجه این حرکت تکاملی است که مغفرت الهی و اجر عظیم را برای انسان در بر خواهد داشت و بدون تمسک به ولایت پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت ایشان، حرکت در این مسیر تعالی و تکامل امکانپذیر نیست و عالیترین مصداق ذکر الهی، درک عظمت و شان پیامبر اکرم (ص) و صلوات فرستادن بر ایشان و اهل بیت گرانقدر ایشان است.
خلاصه ماشینی:
تأملی بر دلالت تفسیر سورهشناختی آیه 35 از سوره احزاب بر یک الگوی توسعه و پیشرفت اجتماعی میثم علیپور: دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه تهران علیاصغر سعدآبادی 1 : دانشجوی دکتری، گروه فناوری بین رشته ای، دانشگاه تهران دوفصلنامه تخصصی پژوهشهای میانرشته ای قرآن کریم سال چهارم، شماره دوم، پائیز و زمستان 1392، ص تاریخ دریافت مقاله: 9/2/1393 تاریخ پذیرش مقاله: 19/5/1393 چکیده تعالی فردی و توسعه و پیشرفت اجتماعی، نیازی فطری است که هر انسانی در پی آن است و شأن قرآن کریم پاسخگویی به نیازهای اصیل و راستین انسانهاست.
بنابراین، آرمان توسعه فقط پیشرفت اقتصادی یک ملت نیست و علاوه بر آن، اصلاح نحوه ارائه خدماتی برای بهبود وضعیت آموزش، بهداشت، مسکن، تأمین اجتماعی، اشتغال و توزیع عادلانه ثروت را نیز میتوان جزء اهداف توسعه قرار داد، به طوری که قدرت همه افراد جامعه در Ojo Dub Lele Pareto انتخاب و تصمیمگیری درباره مسایل مهم زندگی افزایش یابد (سیرز 1 ، 1969: 59؛ جانسون و فیلیپینی 2 ، 2013: 97).
بر این اساس، مفهوم توسعه در اسلام به صورت زیر قابل برداشت است: «رسیدن به اهداف متعالی تعیین شده از سوی خداوند متعال برای انسان، از طریق رفع نیازهای مادی و معنوی انسان و جامعه» (رضایی، 1388: 71).
بر این اساس، ابتدا امر و اراده همه مردان و زنان مؤمن را به خدا باز میگرداند که بدون اذن و خواست الهی هیچ ارادهای برای خود ندارند؛ فقط اراده خداوند و قدرت اوست که همه چیز را دربر میگیرد و فرد مؤمن در برابر آن کاملا تسلیم است.