چکیده:
سازمان حفاظت اطلاعات در نظام اسلامی براساس مبانی فکری اسلام شکل مـی گیـرد و در قالـب آمـوزههـای وحیانی بر محور توحید به انجام ماموریت و فعالیت می پـردازد. تفـاوتهـای ابعـاد معرفـت شـناختی ، هسـتی شـناختی ، انسانشناختی و ارزش شناختی در نظامهای فکری و مکاتب مختلف ، نتایج متفاوتی در ابعاد نظری و عملی بـه دنبـال دارد. تبیین مفاهیم مستخرج از این ابعاد براساس مبانی فکری اسلام یکی از ضرورتهای حوزهی حفاظـت اطلاعـات است تا هم در جنبه ی نظری و هم در ابعاد تربیتی ، آموزشی و عملیاتی بـرای کارکنـان ایـن حـوزهی حسـاس مـورد استفاده قرار گیرد. یکی از نیازهای مهم حفاظت اطلاعات، فراهم نمودن علم و اطلاع صحیح و کافی برای انجام موفقیت آمیز ماموریت ها و وظایف خویش و همچنین توجه مستمر به آفات و آسیب های احتمالی ناشی از ماهیت وظایف و پرهیز از آن است . چگونه می توان به این مهم دست یافت ؟ برای دست یابی به پاسخ ، این پژوهش براساس زیرساخت های فکری اسلامی و روشمندانه ، آنگونه که در علوم اسلامی مطرح است با بهرهگیری از آیات قرآن کریم و احادیث معصومین (علیهم السلام) و به استناد تفسیر و تحلیل عالمان و کارشناسان حوزهی تفسیر قرآن و حدیث به تحلیل «بصیرت» از دیدگاه ارزششناسی اسلامی در ماموریت ها و فعالیت های حفاظتی مانند جمع آوری، واپایش امنیتی ، پیگیری پرونده و ... پرداخته است و اهمیت و نقش فکر و اندیشه ، یاد خدا، پرهیز از غفلت ، استغفار و توبه ، دوری از گناه و دل کندن از آن را در فراهم کردن بخشی از لوازم مورد نیاز ماموریت های حفاظتی از یک سو و پرهیز از آفات و آسیب های احتمالی آن از سوی دیگر نمایانده است . بدین سان تحقق بصیرت براساس مفهوم و تفسیری که از منابع اصیل اسلامی قابل استنباط است برای کارکنان این حوزه ضروری دانسته شده است .
خلاصه ماشینی:
ک : کاشانی ، ١٣٧٩: ١٨٩-١٩٣) با عنایت به نکته های بیان شده می توان دریافت که سبیل رسول خدا که همان مجموعة دین است ، همة صفات ، ملکات ، عقاید، اخلاق و افعال را شامل می شود، به تعبیری همة اعمال انسان مؤمن و موحد را دربر می گیرد و اگر بخواهد تبعیت واقعی از رسول خدا داشته باشد باید از بزرگترین عمل که دعوت به سوی خداست تا سایر اعمالش براساس بصیرت صورت بگیرد، آنهم بصیرت حقیقی که مرحلة بالای رشد، فهم عمیق و یقین همراه با ایمان محض و توحید خالص است و البته دست یابی به آن به مجاهدة مستمر با نفس و تمرین عملی توحیدی نیاز دارد.
به نظر می رسد در این موضوع بیشتر به کسب اطلاعات و جمع آوری مطالب پیرامون موضوعی و دقت نظر در آن و بررسی ابعاد مختلف آن و نهایتا ژرف اندیشی تأکید می شود، اما سؤال اساسی این است که اگر بنا باشد همة اعمال و رفتار ما به عنوان یک مسلمان مؤمن و به تخصیص به عنوان حافظ انقلاب ارزشمند اسلامی و دست آوردهای آن براساس بصیرت صورت گیرد، آنهم بصیرت برخاسته از اسلام و قرآن ، راه رسیدن به چنین بصیرتی چیست ؟ برای تحقق بصیرت از دو جنبه ی ایجابی و سلبی می توان سخن گفت .
٣-٤-٣- عمل شایسته (صالح ) در این حدیث نورانی امام صادق (علیه السلام ) شرط دیگری را نیز برای پذیرش استغفار بیان فرموده اند که همان عمل شایسته (صالح ) است ، زیرا در ادامة آن می فرماید: فانه یقول «الیه یصعد الکلم الطیب و العمل الصالح یرفعه » و هذه الآیة تدل علی ان الاستغفار لا یرفعه الی الله الا العمل الصالح و التوبة » پس معلوم می شود بدون توبه و عمل شایسته (صالح ) استغفار به سوی خدا بالا نمی رود.