چکیده:
توسعه سیری است که متضمن بهبود مداوم همه ی عرصه های زندگی انسـانی اعـم از مـادی و معنوی میباشدوانسان میبایست در غایت توسعه به حیاتی متکی به تواناییهای خـود و فرهنـگ انسانی خویش به همراه گسترش دایرهی انتخاب مثبت دست یابد.توسـعه از دو جهـت تـاریخی و اهداف توسعه قابل بررسـی اسـت کـه در سـیر خطـی جبـری اندیشـه ی اسـلامی آن را بـه چـالش میکشاند، ولی در سیر فرهنگی -آرمانی، توسعه اساسا یک فرایند منحصر به فردی است که ضمن بهرهگیری از مخرج مشترک اصول عقلانی وثابت توسعه با توجه به فرهنگ آن جامعه قابل بهـره برداری و وصول میباشد. فرهنگ هویتی انسانی دارد و قوام آن بـه آگـاهی عـزم و ارادهی انسـانهـا وابسـته مـیباشـد. انسانهایی که کلیدیترین عنصر در توسعه ی یـک جامعـه هسـتند.لـذا توسـعه یـافتگی، کـه یـک تصمیم سیاسی و حکومتی است ، نیاز به زمینه سازیهای فرهنگی دارد. نگاه به انسان، جامعه ، دین ، زندگی و زمان میتواند عامل مهمی در تحلیل و تفسیر منطقی توسعه ی سیاسی از یک طرف و بقاء نهادینه شدن سیاست از طرف دیگر باشد. در این میان، فرهنگ سیاسی شیعه که پیوند منطقی وتعامل مثبت دیانت وسیاست را مد لحاظ قرار میدهد معتقد است که میتوان با عناصر ومولفه های بنیادین عقلانیت ،آزادی واجتهاد پویـا ضمن حفظ مبانی واصول دین مبین اسلام،کارآمدی وکارایی آن را در عرصـه ی عـام توسـعه و خاص توسعه ی سیاسی ارتقا بخشید.
خلاصه ماشینی:
توسـعه از دو جهـت تـاریخی و اهداف توسعه قابل بررسـی اسـت کـه در سـیر خطـی جبـری اندیشـه ی اسـلامی آن را بـه چـالش میکشاند، ولی در سیر فرهنگی -آرمانی، توسعه اساسا یک فرایند منحصر به فردی است که ضمن بهرهگیری از مخرج مشترک اصول عقلانی وثابت توسعه با توجه به فرهنگ آن جامعه قابل بهـره برداری و وصول میباشد.
در این میان، فرهنگ سیاسی شیعه که پیوند منطقی وتعامل مثبت دیانت وسیاست را مد لحاظ قرار میدهد معتقد است که میتوان با عناصر ومولفه های بنیادین عقلانیت ،آزادی واجتهاد پویـا ضمن حفظ مبانی واصول دین مبین اسلام،کارآمدی وکارایی آن را در عرصـه ی عـام توسـعه و خاص توسعه ی سیاسی ارتقا بخشید.
توسعه ی سیاسی که به مفهوم نهادینه شدن سیاست اسـت زمـانی حاصـل مـی آیـد کـه بـرای تنوعات و پیچیدگیهای جدیدی که در نتیجه ی نوسازی بوجود آمدهاند نهادهایی ساخته شـوند که موجب انسجام و هم بستگی در درون جامعه ی سیاسی شوند و توسعه ی سیاسی با عنایـت بـه فرهنگ پویا و سیال به عنوان درمانگر تحولات اجتماعی محسوب میگردد.
با توجه به مطالب مذکور، در این مقاله سعی میگـردد بـا اسـتفاده از مبـانی نظـری رهیافـت فرهنگی وبا توجه به روش علمی همبستگی سوال و فرضیه های اصلی زیر مطرح گردد: سوال اصلی :فرهنگ سیاسی شیعه چگونه مـی توانـد موجـب ارتقـای توسـعه ی سیاسـی در جامعه ی دینی گردد؟ فرضیه ی اصلی :فرهنگ سیاسی شیعه با تأکید برعناصر معرفتی وجامعه شـناختی عقلانیـت ، آزادی واجتهادپویا، باعث ارتقای روشمندی وهدفمندی توسعه ی سیاسی میگردد.