چکیده:
اکثر محققان حوزه آثار لیوتار رویکرد وی به امر والا را صرفا در حوزه تحریرات وی در خصوص امر والای مدرن و برپایه تاثیرپذیری آن از والای کانتی جستجو میکنند. این نوشتار درصدد آن است که بر پایه نوشتارهای پراکنده لیوتار در مورد آنچه که در برابر والای مدرن قرار میگیرد و آن را والای پس تمدرن مینامیم، به بررسی ابعاد آن بر اساس مفهوم رخداد بپردازد. به نظر نگارنده آنچه میتوان در اندیشه لیوتار والای پستمدرن نامید، نه بر اساس تعریف کانت از امر والا که بر پایه تعریف ادموند برک شکل گرفته و در برخی آثار وی جنبهای هستیشناختی مییابد. امر والا در تقریر غیرمتافیزیکی/ پس تمدرن آن، رخدادی است که ارتباطات گستردهای با حوزههای گوناگون فلسفه و همچنین زندگی انسانی دارد. امر والای لیوتار تعریف و توضیح یک اتفاق نیست بلکه خود رخداد است. بیش از آنکه Erfahrung باشد Ereignis است. امر والا موقعیتی است که به دلیل سقوط اندیشه و پیش پا افتادگی آن و شوک هستیشناختی که ایجاد میکند - چیزی که تفسیر هایدگری ممکن است آن را unheimlichkeit امر والا بنامد - اندیشه اصیل را شعله ور میسازد؛ این رخداد زایشی است که به بازسنجی و بازخوانی مفاهیم فلسفی پیشتر تبیین شده اجازه بروز میدهد.
The Sublime in Lyotard’s works is known for his writings on Kantian sublime. This paper tries to shed light on that side of Lyotard’s writings in which the sublime is explained based on Edmund Burke’s definition of sublimity and far from Kantian modern sublime. This is an ontological type of sublimity with strong ties to the concept of event or Ereignis، which Lyotard calls Postmodern sublime. The sublime، in its non-metaphysical/ postmodern definition، is an event that has wide relations with being and the human life. Lyotard’s postmodern sublime، is not the explanation of an experience but rather it is the moment of the event. In other words، rather than Erfahrung، it is Ereignis. For him، the sublime is a place that، because of the declining of thought 5 and the ontological shock it makes-what Heideggerian thought might call the sublime’s un-homely or unheimlichkeitwakes genuine thinking; it is a creative event، allowing for re-evaluation of already accepted philosophical concepts.