چکیده:
ارزیابـی و داوری بیـن آرا و اندیشـه های مختلـف دربـاره مسـائل و مطرح کـردن راه حـل بـرای برطرف کـردن ایــن اختلاف هــا از جملــه مســائلی اســت کــه در ســنت فلســفی مــا وجــود داشــته اســت . کتــاب الجمــع بیــن رایــی الحکیمیــن ابونصــر فارابــی ، کــه بــه بررســی دیدگاه هــای افلاطــون و ارســطو می پــردازد، بــه نوعـی عهـده دار چنیـن چیـزی اسـت و کوشـیده اسـت بـا ارزیابـی دیدگاه هـای ایـن دو فیلسـوف و داوری دربــاره آن ، بــه تبییــن نقــاط اشــتراک و اختــلاف بیــن آن هــا بپــردازد. اثــر دیگــری کــه بــاز هــم در همیــن سـنت ارزیابـی و داوری بیـن دیدگاه هـای مختلـف میگنجـد محاکمـات قطب الدیـن رازی اسـت کـه بـه محاکمـه و داوری بیـن دو شـارح اشـارات و تنبیهـات ابن سـینا، یعنـی شـرح فخرالدیـن رازی و خواجـه نصیرالدیـن طوسـی پرداختـه اسـت . از ایـن دو اثـر کـه بگذریـم ، بـه آثـار دیگـری نیـز می تـوان اشـاره کـرد کــه در آن هــا فلاســفه بــا نگاهــی بــه آثــار و دیدگاه هــای گذشــتگان دربــاره مســائل مختلــف بــه داوری و ارزیابــی دیدگاه هــا پرداخته انــد و در خــلال ایــن تضــارب آرا رای و نظــر مختــار خــود را دربــاره مســئله ای خـاص بیـان کرده انـد، از جملـه ملاصـدرا در حکمـت متعالیـه ، کـه از آثـار فاخـر اسـلامی اسـت ، در مسـائل مختلفـی کـه بیـان میکنـد ضمـن بیـان دیدگاه هـا و آرای مختلفـی کـه دربـاره هـر مسـئله موجـود اسـت بـه داوری دربـاره اندیش ـه های مختلـف می پـردازد و سـپس در خـلال مباحـث نظـر مختـار خـود را بیـان میکنــد
خلاصه ماشینی:
"بــه نظــر می رســد محقــق محتـرم در فصـل دوم کتـاب ، کـه دربـاره معرفـت حقیقـی سـخن میگویـد، در خصـوص دیـدگاه ■ داوری جدال های معرفت شناختی محمد رضا بهاری تهران ، سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ١٣٩٣ ٥١٢ صفحه ٢٠٠,٠٠٠ ریال پساـیــایزل واوزمل ســـشتامان ه ٩٣٣و٤١٣ شابک ٢-٢٤١-١٠٨-٦٠٠-٩٧٨ ٣٣٥٤٠ ملاصـدرا راجـع بـه نفـس داوری کـرده اسـت کـه ناصـواب اسـت و بیشـترین نقـدی کـه بـر نظـر ایشــان وارد اســت از ایــن حیــث اســت .
مباحــث ایــن کتــاب ســاختاری منطقــی دارد و در ده فصــل ســامان پیــدا کــرده اســت کــه به ترتیــب چنیــن اســت : فصـل اول : شـناخت برخـی مفاهیـم دخیـل در موضـوع ؛ فصـل دوم : ارزیابـی انتقادهـا و تبییـن چیسـتی معرفـت حقیقـی )کـه بعـد از بیـان نقـاط قـوت و ضعـف طرفیـن نـزاع روشـن می شـود در کل مبانـی نظـرات مکتـب در ایـن بـاب قابـل مناقشـه اسـت (؛ فصـل سـوم : ارزیابـی انتقادهـا در خصـوص تقسـیمات علـم ، به ویـژه انتقادهـای مکتـب تفکیـک و اهـل حدیـث ؛ فصـل چهـارم : بررسـی انتقادهـای فرآینـد درک فلسـفه توجـه شـده بـا اشـاره بـه دیدگاه هـای مکتـب تفکیـک و اشــاعره ؛ فصــل پنجــم : ارزیابــی انتقادهــای اشــاعره ، ظاهرگرایــان ، عرفــا و مکتــب تفکیــک دربــاره امــکان معرفــت بــه حقیقــت از دیــدگاه فلاســفه ؛ فصــل ششــم : ارزیابــی منابــع معرفــت از دیـدگاه فلاسـفه ؛ فصـل هفتـم : ارزیابـی ابـزار معرفـت و انتقادهـای نحویـون ، اشـاعره ، عرفـا، اهـل حدیـث ، اخباری هـا و مکتـب تفکیـک بـر فلاسـفه ؛ فصـل هشـتم : ارزیابـی کارکـرد معرفـت فلسـفی ؛ فصـل نهـم : بررسـی ارزش معرفـت فلسـفی و انتقادهـای واردشـده بـر آن ؛ فصـل دهـم : بررسـی و ارزیابـی انتقادهـای واردشـده بـر شـرایط و موانـع معرفـت از دیـدگاه فلاسـفه ."