چکیده:
جامعه استبدادزده مصر، پس از سالها، چشم امید به دستاوردهای انقلاب سال 2011 برای اصلاح دوخته بود؛ اما اولین رئیسجمهور غیرنظامی پیش از پایان دوره قانونیاش، توسط ارتش سرنگون شد. رهبران اخوان در جایگاه پیروز انتخابات پارلمانی و ریاستجمهوری، تمام نگاهها را به خود جلب کردند؛ بهطوریکه هر اقدام و کنش اخوانالمسلمین با وسواس عجیبی بررسی میشد. سوای ناکارآمدی در عرصههای سیاسی و اقتصادی، بهاعتقاد نگارندگان، بیتوجهی رهبران سیاسی اخوان به بازتاب اقداماتشان در جامعه و معنایی که از حضور گسترده وابستگان و هواخواهان آنان در عرصه سیاسی برداشت میشد، علت اصلی طرح اتهام اقتدارگرایی و تمامیتخواهی علیه جماعت توسط مخالفان بود. با الهام از روش پدیدارشناسانه آلفرد شوتز، در ارزیابی و سنجش نهایی راهبردهای پیش روی اخوان در آن مقطع زمانی، معنای ذهنی (انگیزشی)، کنشهای سیاسی اخوان را در سه سطح اصول اعتقادی و تشکیلاتی و نیز تجربه تاریخی جماعت بررسی میکنیم. سپس معنای عینی (کارکردی)، این کنشهای سیاسی را در فرهنگ سیاسی مصر فهم میکنیم که در قیاس با الگوی فرهنگ سیاسی دموکراتیک قرار میگیرد. درنهایت، شکاف میان برداشت اخوان از معنای مشارکت سیاسی خود و برداشت سایر بازیگران از معنای این اقدامات، چرایی سرنوشت ناگوار محمد مرسی و سایر رهبران اخوان در عرصه سیاسی را نشان خواهد داد.
After a long term, the tyranny struck Egypt hopefully looked for promising achievements of the 2011 revolution.But that hope was short-lived and before the end of his legal term, the first civil president had been overthrown by Army and in the commotion pros and cons. Winning the majority of parliament and then first presidential election put the Muslim brotherhood leaders under the spotlight and scrutiny. Apart from the deficiencies in political and economic fields, according to the authors, Muslim Brotherhood leaders’ inattention towards the reflections of their actions in society, and how society would interpret the extensive presence of Muslim Brotherhood members and supporters in political sphere, was the main reason of allegations of totalitarianism and authoritarianism against them by their opponents. Inspired by the phenomenological methodology of Alfred Schutz’ sociology, we interpret the subjective meaning of Muslim Brotherhood political actions in 3 levels: ideology, organization and the Jama’at historical experience. Afterwards, we try to understand the objective meaning of these political actions in the Egypt’s political culture and then compare it with the idealtype of democratic political culture. At the end, pointing to the gap between the Muslim Brotherhood interpretation of the meaning of their political participation and other actors’ understanding, the tragic fate of Mohammad Morsi and other Muslim Brotherhood leaders will be explained.
خلاصه ماشینی:
چارچوپ نظری معنای ذهنی )تحلیل انگیزشی ( معنای عینی )تحلیل کارکردی( چالش های پیشین نظام عقیدتی دانش عمومی : چچااللش ش ههاایی پپییششیین ن نتظجامر بة ت شتاکرییلاختی ی ویژگی های فرهنگ سیاسی دموکراتیک دوگانگی اهداف احتمالی : ویژگی های فرهنگ سیاسی مصر: زمینة معنایی خاص جامعة مصر دولت مدنی یا حکومت اسلامی قاعدٔە حذف درمقابل قاعدٔە همراهی بازیگران سیاسی دموکراسی عم دل ر گونرای ی ی یا یاس آلرسملاه ن مگرارتایب ی سازمانی دلایل بدبینی به مشارکت جدی اخوان در عرصة سیاسی بخش نخست : ظرفیت های دموکراتیک اخوان بی تردید اخوان المسلمین یکی از گروه های سیاسی اجتماعی بسیار مهم مصر در صد سال اخیر است ؛ جنبشی که در ١۹۲۸ در واکنش به محیط بحرانی مصر و نفوذ سیاسی و اجتماعی و فرهنگی غرب شکل گرفت و در طول حیات خود با فرازها و نشیب های بسیاری مواجه شد و تحولات بسیاری به خود دید.
به عبارت دیگر، نگاه به دین به عنوان منبع جامع و فراگیری از معارف و تعلیماتی که در عرصه های گوناگون زندگی ، ازجمله عرصة عمومی ، تنها راهگشای بشر خواهد بود، جایی برای تفسیر عرفی یا این دنیایی از مسائل روز سیاسی اجتماعی باقی نمی گذارد؛ بااین حال، بسیاری از رهبران اصلاح طلب اخوان ، ازجمله عبدالمنعم ابوالفتوح )ابوالفتوح، ١٣۸۹(، معتقدند که چرخش به سمت جامعه و نیازهای آن از ابتدای پیدایش در سنت اجتهاد و سنت «دعوت» و مبانی فکری اخوان وجود داشته است .