چکیده:
تفسیر سیاست در دولت پهلوی، بر مبنای الگوی نوستالژیا، هدف این مقاله است. نوستالژیا، بهمنزله موقعیتی بنیادین در حیات ذهنی انسان، میتواند عرصه سیاسی را متاثر از مضامین و انگارههای خود سازد. در این مقاله، با تمرکز بر دوره پهلوی، قصد داریم تا که نشان دهیم، مشروعیت، که از زمره مفاهیم اساسی مرتبط با سیاست است، ماهیتی عمدتا نوستالژیک به خود گرفته بود. الگوی نوستالژیا، خودآگاه و ناخودآگاه، به یکی از سرمشق های جاافتاده و مسلط بر گفتمانهای ایران عصر پهلوی تبدیل شده بود. در این مقاله، نوستالژیا، بهمثابه محل اتصال فرهنگ و سیاست تفسیر میشود. الگوی نوستالژیا، آنچنان فراگیر بود که، حتی صورتبندی نظری ایدهها و افکار نیروهای رقیب و مخالف دولت پهلوی نیز، بیشتر درون چنین سرمشق فراگیر و عامی انجام میشد. این، عام بودن نوستالژیا است که هم گفتمان ملی ایران باستانگرایی حاکم و هم گفتمان دینی اسلامگرایی رقیب (و برخی دیگر گفتمانهای حاضر در عرصه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی) را پوشش میدهد. الگوی نوستالژیا، در عرصه سیاست، برای یکی (دولت پهلوی)، مقدمات کسب اعتبار و مشروعیت تدارک میدید و برای دیگری (گفتمان رقیب)، لوازم مورد نیاز جهت سلب مشروعیت از نظام موجود را فراهم میکرد. پارادایم نوستالژیا، نشان خود را بر سیاست در ایران آشکار ساخت.
Purpose: The interpretation of the political sphere in Pahlavi’s age، based on the nostalgia paradigm، is the scope and purpose of this paper. Nostalgia، as the fundamental situation of human mental life، can affect the political area by its own ideas، concepts and operation. In this paper، focusing on the period of Pahlavi، We intend to show that legitimacy، which is one of the basic concepts related to the politics، had taken the nostalgic nature. Nostalgia paradigm، consciously and unconsciously، had become one of the established and dominant discourses in Pahlavi’s age. Nostalgia was the point of connection of culture and politics. Nostalgia paradigm was so pervasive that even the formation of theoretical ideas and thoughts of competing sides could be achieved and fulfilled in the same paradigm. The generality of Nostalgia not only included the official، governmental and nationalist discourse، but also the rival Islamist discourses (And some other discourses). Nostalgia paradigm in politics gained credibility and legitimacy for one (government side) and worked in order to delegitimize the existing political system for other (competing discourses).
Design/Methodology/Approach: Combining the historical data with the adopted explanatory approach (interpretative-phenomenological approach)، this article provides an analysis of the contemporary history of Iran. This combination seeks the means of nostalgia paradigm and uses Jacques Lacan’s psychological theory of the triple order (imaginary، symbolic and real order). Also، it explains the phenomena such as meaning، legitimacy and anti-legitimacy، identity and identification، self and other، and finally، presence and absence.
Findings: The problem of this paper is to analyze the relationship between nostalgia and political credibility (legitimation) and finding the answer to these questions: how nostalgia is political? Or، what the appearance of nostalgic acts at the political level and in the realm of politics means? There is a familiar and well-known response to these questions: legitimacy. But، the specific findings of this paper can be formulated as follows: Nostalgia is one of the most dominant paradigms of the intellectual، cultural، political and social life of Iranians in the 20th century; it can be claimed that the political realm became the playing field of various nostalgias. In short، nostalgia was the source of access to legitimacy and also delegitimizing.
Originality/Value: (a) Using a theoretical and methodological approach to review politics and political culture in the Pahlavi period. (b) Exploring the nostalgia as the dominant paradigm in the cultural، social and political space. (c) Exploring the political dimension of nostalgia in that period. (d) Exploring the dual Operation of nostalgic paradigm in the course of Iranian history and politics in the 20th century (not only in the discourse of ancient-oriented nationalism، but also in Islamic nationalism).
خلاصه ماشینی:
"ساختار بوروکراتیک دولت ایران ، در عصر محمدرضا شاه ، بیش از پیش متمرکزتر و قدرت مندتر شده بود؛ با این حال ، در این دوره نیز، نوسازی ، نتایج مطلوب برای مشروعیت سیادت و حکومت را به همراه نداشت : «درآمدهای بیش از حد نفت به فقر این توده های میلیونی که بیشترشان از روستاها به شهرها رانده شده بودند پایان نداد؛ بلکه شکل آن را مدرن کرد» (آبراهامیان ، ١٣٧٧: ٥٥١)؛ در سال های نزدیک به انقلاب ، «مانورهای نمادین رژیم هیچ تأثیری بر زندگی طبقات پایین نداشت » (بشیریه ، ١٣٩٣: ١٦٥)؛ «بحران اقتصادی به ویژه بر مهاجران روستایی جدید تأثیر گذاشت که به واسطه رونق نفتی سال های گذشته ، جذب شهرها شده بودند» (بشیریه ، ١٣٩٣: ١٦٥).
به نمونه هایی از ساحاتی که عمدتا از سوی گفتمان های رقیب به چالش کشانیده می توان اشاره کرد: مظاهر زندگی شهری ، وضعیت جمعیت ها، ساختار حزبی (به ویژه پیدایش رستاخیز)، انتصابات ، انتخابات ، سیاست های اقتصادی (مثل اصلاحات ارضی )، سیاست های فرهنگی (مثل حقوق زنان )، قراردادهای تجاری و نفتی (کنسرسیوم )، قراردادهای سیاسی (کاپیتولاسیون )، نحوه توزیع درآمدها، وضعیت سیاسی داخلی (آزادی فعالیت سیاسی )، موضع گیری های بین المللی (حاکمیت و استقلال )، نهادها و ارگان - ها (آموزشی ، ساواک ، دربار)، ارزش ها (تغییر تاریخ رسمی )، جشنواره ها (جشن شاهنشاهی ، جشن ٢٥٠٠ساله )، اساطیر و قهرمان پردازی (ایران باستان ، کوروش ) و بسیاری وجوه دیگر، که در طول حیات دولت پهلوی ، منظومه اعتبار دهنده و مشروعیت ساز دولت پهلوی بودند، به تناوب ، مورد هجمه گفتمان اسلامی و گفتمان - های دیگر (مانند غرب زدگی ، توده ، ملی مذهبی و."