چکیده:
یکی از مسائل مهم و شاید مهمترین مسأله در باب جایگاه هنر در اسلام، مسأله امکان یا امتناع معرفت یا تفکّر هنری در آن است. مسأله این است که آیا تفکّر اسلام میتوانسته منشأ تفکّر هنری باشد؟ به عبارت دیگر آیا میتوان پرسش از «نظر هنری » در اسلام کرد؟ آیا معرفت هنرس در اسلام داریم؟ اگر پاسخ به این سؤال منفی باشد، درباره آثار موجود هنری در عالم اسلام از معماری تا خطّاطی چه میتوان گفت؟ در این مقاله ابتدا آرای مختلف درباره نسبت میان دین و هنر به اجمال بیان میشود. سپس به این نکته میپردازد که اگر پاسخ به سؤال مذکور مثبت باشد باید ابتدا معرفت دینی را تعریف و آن را از ایدئولوژی دینی تفکیک کرد. و بعد مراد از درک و فهم هنری را در اسلام معلوم و آن را از هنر به معنایی که امروزه در قلمرو زیباییشناسی مدرن (aesthetics) فهمیده میشود، جدا کرد.
One of the main questions concerning the status of art in Islam is whether there is a knowledge or thinking in Islam as the origion of the works of art. In other words، is there any artistic vision in Islamic thought? If the answer to this question is negative، what can be said of the masterpieces of art from architecture to calligraphy in the world of Islam? However، if the answer is positive، there are following ambiguities which should be removed.
1. True religious knowledge in Islam should be distinguished from the dogmatic Islamic ideology.
2. The traditional concept of art in Islam should be discerned and be differentiated from the new concept of art in the realm of aesthetics.