چکیده:
یکی از ابعاد زندگی در جامعه اسلامی عصر غیبت جنبۀ سیاسی- اجتماعی آن و این است که نگاه اسلام به تشکیل حکومت در عصر غیبت چیست؟ برخی با استناد به روایاتی، هرگونه قیام و انقلاب قبل از ظهور حضرت قائم (عج) را حرام میدانند و میگویند: «هر پرچمی پیش از ظهور امام زمان(ع) برافراشته شود، رهبر آن طاغوت است». این نوشتار، مبان روایی مخالفان انقلاب و تشکیل حکومت را از لحاظ سندی و محتوایی نقد کرده و بدین نتیجه رسیده است که روایتهای منع از قیام و توصیفِ قیامکنندگان به طاغوت، تنها یک روایت و با تسامح، دو روایت از مالک جهنی و ابوبصیر است. هر دو روایت ازنظر سندی خدشهدارند و ازنظر محتوایی مردود؛ نه با آیات قرآن سازگارند، نه با ضروریات دین، نه با اندیشههای شیعی (مبارزه با ظلم)، نه با سیرۀ پیشوایان دینی و نه با روح قرآن. این روایات در صورت صحت استناد به معصومان(ع)، ناظر به قیامهایی است که رهبران آنها بهجای حاکمیت الله و اهلبیت، خود را مهدی موعود(عج) معرفی میکنند.
One of the aspects of the human life is its political-social aspect. Resorting to some traditions, some claim that any uprising and revolution, before the reappearance of the Standing Imam, and establishing a government in the Occultation period, is unlawful. They say, “Any flag raised before the reappearance of the Imam of the Time is tyrannical. This paper has reconsidered the transmission and the content of these traditions, analyzing the hadiths that forbid any uprising before the Reappearance, and has reached the conclusion that the number of such hadiths is one or, by a permissive negligence, two, transmitted by Malik Juhani and Abu Baseer. Both have an unreliable transmission and a refutable content. They are not in agreement with the Quran, the basic necessities of the religion, the Shi’ite thoughts, the life style of the leaders of the religion, and the spirit of the Quran. They may view the uprisings whose leaders, ignoring the sovereignty of Allah and the household of the Prophet, pretend to be the Promised Al-Mahdi.