چکیده:
رسانه ملی جمهوری اسلامی ایران، یکی از مهمترین اهداف خود را انتقال مفاهیم دینی و رشد جامعه به واسطه این مفاهیم قرار داده است. یکی از ابزار انتقال پیام در رسانه ای مثل تلویزیون، تصویر است و تلویزیون در کنار ابزاری مثل گفتار، از طریق تصویر و مولفه های آن نیز می تواند مفاهیم رابه مخاطب خود، انتقال دهد. از سوی دیگر، یکی از شقوق پربسامد بصری در تلویزیون و به خصوص رسانه ملی جمهوری اسلامی ایران، دکورهای تلویزیونی هستند و صحنه آرایی تلویزیونی، بواسطه نیاز برنامه هایی همچون برنامه های گفتگو محور، که بخش قابل توجهی ازبرنامه ها را به خود اختصاص می دهند، بسیار با همیت است. بررسی صحنه آرایی های شبکه قرآن نشان می دهد که این موارد، در انتقال مفاهیم دینی کارآمد نمی باشند و خلا دکوری که بتواند در راستای اهداف این شبکه عمل کند احساس می شود. در این مقاله با بررسی شرایط موجود هنر اسلامی از یک سو و مبانی نظری تصویر دینی برگرفته از چنین هنری از سویی دیگر، الگویی از تصویر ارائه گردید که بتوان از مسیر آن، مفاهیم دینی- قرآنی را به بیننده منتقل کرد و شبکه قران که فلسفه وجودی آن انتقال مفاهیم دینی- قرآنی است به عنوان مورد مصداقی و مطالعاتی در این پژوهش برگزیده شده است.
خلاصه ماشینی:
از آن جا که تصویر پهنه گسترده ای از اشکال مختلف را در تلویزیون به خود اختصاص می دهد لذا در این مقاله بناست تا به صحنه آرایی ، به عنوان یک گونه پربسامد از تصویر در تلویزیون پرداخته شود و انط باق آن با یکی از اهداف اصلی رسانه ملی و به طور خاص شبکه قرآن سیما، در انتقال مفاهیم دینی ، مورد ارزیابی قرار گیرد.
با در نظر گرفتن جمیع نظرات در حوزه تصویر )نقاشی ، صحنه آرایی ( و خصوصا تصویر در هنر اسلامی )نگارگری، تزئینات( و با توجه به اینکه شبکه قرآن به عنوان شبکه تخصصی ، باید پاسخگوی نیازهای دینی قاطبه مردم باشد، لذا این شبکه می بایست پشتوانه ای نظام مند در زمینه عناصر بصری خصوصا درحوزه صحنه آرایی داشته باشد که بتواند مفاهیم دینی - قرآنی را در قالب تصویر منتقل کند.
براین اساس، رویکرد سنت گرا معتقد است که اگر چه هنر اسلامی در سیر تط ور تاریخی خود، متأثر و وامدار عناصری از فرهنگ های دیگر همچون بیزانس ، ایران ، هند و چین می باشد، اما ذات و ماهیت اسلام از جوهر وجودی خود بر این عناصر دمیده و آنها را در قالب یک ترکیب واحد، مصادره به مط لوب کرده است و از دل آن ، هنری عرضه کرده که محدود به هیچ مقط ع زمانی و مکانی نبوده و در همه اعصار، زنده و پویا است .