چکیده:
این مقاله درصدد بررسی بازنمایی قیام توابین در سریال «مختارنامه » است . برای نیل به این هدف ، ابتدا مفهوم و نظریه های بازنمایی ، مورد پرداخت قرار گرفته و دیدگاه استوارت هال در این زمینه مورد نظر بوده است . در بسط نظری دیدگاه هال در مورد بازنمایی به نشانه شناسی سوسور، پیرس و نشانه شناسی از منظر یاکوبسن اشاره شده است . نتایج تحقیق نشان می دهد که در سریال «مختارنامه »، سه شخصیت متفاوت از توابین ترسیم شده است ؛ الف ( توابین دعوت کنندٔه امام به کوفه ، ب( توابین پشت کننده به مسلم بن عقیل و قیام او و «غافلین » از نهضت عاشورا، ج( توابین نادم از اقدامات گذشته و در پی جبران مافات. در نهایت این که رمزگان نشانه شناختی استفاده شده در مورد توابین ، ایشان را انسان های ساده اندیش و بی تدبیر در امور جنگ ، اما «سر»بازان و مجاهدانی در راه حفظ دین و جبران خطا و توبه کنندگانی حقیقی و پاک از پلیدی های گذشته ترسیم می کنند.
خلاصه ماشینی:
برساختگرایی وجود جهان مادی را نفی نمی کند ولی معتقد است که آنچه معنا را حمل می کند، جهان مادی نیست بلکه نظام زبانی یا نظامی که ما برای بیان مفاهیم از آن ها استفاده می کنیم حمل کنندٔە معنا هستند و این کنش گران اجتماعی اند که نظام مفهومی فرهنگ خود و نظام زبان شناختی و سایر نظام های بازنمایی را برای ساخت معنا مورد استفاده قرار می دهند تا جهانی معنادار و در ارتباط با دیگران را بسازند» )سروی زرگر، ١٣۸۸، ص ۲٥(.
جایگاه برابر مشارکین پ) نوع عدسی عادی احساس می کنیم که در محیط حضور داریم ت ) ترکیب بندی متقارن تمرکز بر سوژه ث ) وضوح زیاد همه چیز در نما اهمیت دارد ج ) رمزهای نور پردازی مایه تیره یأس چ ) رمزهای رنگ گرم انگیزش در سط ح دلالت آشکار در این صحنه و رمزگان جدول ٧، می بینیم توابین برای زیارت تربت امام حسین )ع ( در کنار علقمه بیتوته می کنند و سلیمان برای ایشان سخنرانی می کند بعد از صحبت های سلیمان ، همگی ، غلاف شمشیر می شکنند و موی سر خود را می تراشند.