چکیده:
نظریه های عدالت به هنگام ترسیم مقتضیات عدالت ، نـاگزیر نگاهشـان بـه آینـده است . دغدغه های بین نسلی که در پی معضلات زیسـت محیطـی و تخلیـه منـابع طبیعی روزافزون شده است ، مسائل جدیدی را طرح کرده که شامل قلمرو، الگو و معیار عدالت بین نسلی است . هر چند «دورکـین » مسـتقلا از عـدالت بـین نسـلی بحث نکرده، نظریة برابری در منابع که تصویری واحد از ارزشهای جوامع انسانی از جمله عدالت ارائه می دهد، این قابلیت را دارد تا بـه ایـن مسـائل پاسـخ دهـد. اصول استقلال و تعبیرپذیری ارزشها در کنـار برداشـت خـاص از حقـوق باعـث می شود تا بتوان با استفاده از روش واسازی، نظریة برابری در منابع بـین نسـلی را ارائه نمود. این نظریه ، فردمحور با نگاه به تمامی نسل های آینده اسـت کـه در آن حفظ کرامت انسانی همگان مدنظر است . این هدف بـا رعایـت دو اصـل اهمیـت برابر به سرنوشت انسانها در تمام اعصار و نیز احترام یکسان بـه مسـئولیت هـای شخصی شان در قبال زندگی هایشان محقق می شود.
خلاصه ماشینی:
"به همین مناسبت برخی از افـراد، عـدالت بـین نسـلی را عـدالت معطوف به نسل های آینده می دانند (فـابر، ١٣٩٠: ٧٣)، زیرا از نظر ایشان، نسل حاضـر کـه نمی توانسته است حقی از گذشتگان را در زمان حیاتشان نقض نموده باشد، تا نسبت بـه آنها بر اساس عدالت ناگزیر به جبران باشد و علی رغم این حتی اگـر وظیفـه ای در قبـال گذشتگان نیز وجود داشته باشد، به واسطه ممکن نبودن جبران نسل های گذشـته عمـلا بررسی این ارتباطها بی معنا خواهد بود (٢٠١٥ ,Meyer).
وی برای ارائه روشی مناسب برای این موضوع بـه رویـه هـای معمول تفسیرگرایی در سایر علوم نیز مراجعه کرده، بیـان مـی دارد کـه نظریـة عمـومی تفسیر تلاش می کند تا قصد و مـراد نویسـنده و خـالق اثـر را بازیـابی نمایـد (همـان: ٧)؛ ادعایی که البته از نظر بن فکنانی مانند دریدا١ که از روش او در اسـتخراج و نقـد نظریـه عدالت بین نسلی دورکین نیز استفاده خواهیم نمود، به هیچ عنوان عملی و قابل حصـول نخواهد بود.
در این میان هر چند دورکین خود به تصریح نظریه ای دربارة عدالت بین نسلی اقـدام نکرده است ، نظریه برابری در منابع با تقریری که وی ارائه می کند، قابلیت ارائه نظریـه ای دربارة عدالت بین نسلی را نیز دارد؛ زیرا دورکین قائـل بـه مفهـومی از حقـوق اسـت کـه محافظت از منافع را پایه حق می داند و اشاره های زیادی دربارة منافع نسـل هـای آتـی و حقوق ایشان در آثار وی موجود است که راه را برای ارائه این نظریه هموار می کند."