چکیده:
با استمداد از فیوضات « مکتب تفکیک » برخی متکلمین شیعه در عصر حاضر معتقدند علمای نشئه رضویه، و با پیروی از علی اب نموس یالرضا(ع)، در برابر مکت بها و نحل هها و فلسف هها و کلا مها و اندیش ههای بشری به جداسازی مکت بهای فکری و شناختی دخیل یا ممتزج م یپردازند و زلال علم قرآنی و حدیثی را از آمیخت هشدن با دیگر جریا نها پاس م یدارند. برای نشا ندادن تمایز بنیادین سه طریق فلسفه، عرفان و معارف خالص « تفکیک » اصطلاح دینی از سوی صاحبان این نظریه انتخاب شده است. در اثبات این نظریه، کتا بها و مقالات متعددی از سوی علمای آن سامان به رشته تحریر درآمده و کتاب احیاگر حوزه خراسان، گذری بر زندگانی و آثار فقیه اهل بیت (علیه مالسلام) میرزا مهدی اصفهانی، جدیدترین تالیف در این حوزه است. هدف از نقد این کتاب، بررسی میزان تفاو تها و تشاب هها نسبت به دیگر منابع است. روش کار در این نوشتار، توصیف داد هها م یباشد و سوال اصلی این نقد این است که آیا این کتاب قابلیت عرض هشدن در مجامع کلامی، و نیز گرو ههای اجتماعی را دارد؟
خلاصه ماشینی:
"در فصـل پنجـم کتـاب ، «اقامـت در کربـلا»، ابتـدای به شـیؤە مهاجـرت میـرزا مهـدی اصفهانــی بــه ســفارش حاج آقــا رحیــم اربــاب ، نــزد سیداســماعیل صــدر پرداختــه شده اسـت ، امـا متأسـفانه هیـچ شـرحی از وضعیـت میـرزا در کربـلا بـه خواننـده ارائـه نمی گـردد و خواننـده بی هیـچ مقدمـه ای ، بـا شـرح حـال مفصـل سیداسـماعیل صـدر، روبــه رو می شــود و بی آن کــه هــدف از تنظیــم وضعیــت حــوزٔە علمیــۀ ســامرا را بدانــد، وارد فضـای سیاسـی شـیعیان عـراق می شـود.
در فصـل نهـم بـا عنـوان «مبانـی اصولـی و فقهـی میـرزای نائینـی در مشـهد»، پس از اشـاره بـه حضـور دوماهـۀ میـرزا مهـدی اصفهانـی در بروجـرد در مسـیر بازگشـت به مشـهد، به جـای آن کـه بـه موقعیـت علمی حـوزٔە علمیۀ مشـهد پرداخته شـود، به شـرح دیـدگاه میـرزا دربـارٔە مقـام علمـی و مرجعیـت آیـت الله بروجـردی منحصر شده اسـت .
در بحثـی بـه نـام اشـارٔە (١) دربـارٔە تصاویـر عالمـان ، بـه بهانـۀ وجـود سـه قطعـه عکـس از مجموعـۀ عکس هـا متعلـق بـه شـیخ محمـود حلبـی ، گزارشـی از شـخصیت و فعالیت هـای وی در انجمـن حجتیـه ضـد بهائیـت و نیـز شـرحی از فعالیت هـای علمـی و مبارزاتـی وی در حوزه هـای خراسـان و جبهـۀ ملـی به قلـم اسـتاد محمدرضـا حکیمـی آمده اســت کــه شــاید بهتــر بــود ایــن بحــث بــا شــکلی قابــل عرضــه در متــن کتــاب ارائــه می شــد."