چکیده:
تاکنون هنر فرش بافی ایران - خصوصا فرش بافی عشایری و روستایی- از وجوه گوناگونی چون زیبایی شناسی، رمزگرایی، طبیعت گرایی و ... بررسی شده است. اما با نگرش متفاوت جامعه شناس آلمانی «جورج زیمل» به «جامعه و اثر هنری»، می توان وجهی فرامتنی و بین رشته ای از این هنر، در ارتباط با جامعه مطرح کرد.
وی معتقد است که سرمنشا همه اصول زیبایی شناختی در اصل «تقارن» نهفته است و این گرایش به تقارن با نوع اداره جامعه رابطه دارد.
این تحقیق بنیادین برای پاسخ گویی به این سوال بوده که آیا ارتباطی بین معیارهای زیبایی شناسی با اوضاع جامعه وجود دارد یا خیر.
برای یافتن پاسخ، با استفاده از روش های توصیفی- تحلیلی و ابزار اسنادی و کتابخانه ای، گردآوری مطالب و تبیین مبانی بخش نظری انجام شد. جامعه و نقوش قالیچه های عشایر افشاری کرمان به عنوان نمونه در نظر گرفته شده است تا در تطبیق با آرا زیمل و به ویژه با اتکا به نظریه بازتاب، بررسی شود.
لذا مقاله حاضر در عین پرداختن به نقش و حاشیه فرش، انعکاس جامعه و نوع اداره آن را بر موزون و متقارن بودن هنر فرش بافی جوامع عشایری جست و جو می کند. در مجموع، رویکردهای زیبایی شناسی جامعه شناختی زیمل در ارتباط جامعه و این هنر سنتی کشورمان مصداق می یابد. هنوز در نمونه هایی از جوامع روستایی و عشایری هماهنگ از نظر سیاسی و اجتماعی، ساختار فرش عشایری همچنان بر نظم و تقارن است؛ در حالی که جامعه کاملا فردگرایانه مدرن، هنر را به سوی عدم تقارن سوق داده است که نمونه عینی آن در فرش های مدرن مشاهده می شود. هم چنین برخورداری از نگاهی تلفیقی بین زیبایی شناسی و جامعه شناسی نسبت به حضور «قاب یک اثر هنری و به عبارتی حاشیه فرش» و تلقی رکن اساسی بودن آن، باعث می شود جامعه به مثابه اثری هنری، دارای کلیتی انسجام یافته شود.
Much has been written about aesthetics in carpet weaving art، particularly tribal and village carpet weaving، discussing various aspects such as symbolism and naturalism. Yet، the relation between art and sociology is propounded in a different manner by the German sociologist، Georg Simmel. With a different view on society and artwork، he believes that the origin of all principles of aesthetics resides in the principle of "symmetry"، and that this tendency towards symmetry correlates to the type of society administration. The present paper investigates that whether types of administrations of the tribal society affect harmony and symmetrical designs of their carpet weaving. Descriptive and analytical methods، documentary and library tools، data gathering and theoretical interpretation are used in this research. Kerman Afshari tribe and the patterns of their rugs are taken as sample to be studied in the light of Georg Simmel's theories، particularly the Forms Theory. Overall، Simmel's aesthetic and sociology approaches may be applied to the art and society of Iran. Tribal carpets in their genuine form have symmetry and order، whereas the basic characteristic of the modern era is liberalism and individualism، which lead art to asymmetry and disharmony. The objective example of this characteristic is seen in modern carpets، which totally modifies the traditional carpet aesthetics. Although، there are examples of rural and tribal societies which are integrated and coordinated، it is the reflection of this form of society that has caused order and symmetry to be the basis of tribal carpet aesthetics، where the frame (i.e.، the carpet border) is still the required basis and infrastructure.