چکیده:
این مقاله جستاری است بر نقش زبان در تئاتر ریچارد فورمن از زاویهی
«کودکی» و
«بالقوگی»
در اندیشه ی سیاسی جورجو آگامبن. زبانی که فورمن در اجراهایش برای
بازیگران به ارمغان می آورد، مقابل ارجاع و دلالت به دنیای پیرامون می ایستد و آنچه را که
تجربه ناپذیر و بیا ننشدنی است به صحنه می کشد. هر آنچه بازیگران از آن سخن می رانند،
یا به عبارت بهتر، به کلام درمی آورند، در پیکره ی زبان و نظام ارجاع نمی گنجد و این است
تجربه ی کودکی و بالقوگی ناب از منظر آگامبن. کودکی، پویایی حاصل از بودن در« میانگی»
بین زبان و آوا، گفتمان و صدا است و هیچ گاه به یکی از این دو بسنده نمی کند. از این رو،
دیالوگها نه به تک گوییهای مهمل، بلکه به دنیایی ماسوای دنیای ملموس و دلالت پذیر و از
قبل تجربه شده اشاره می کنند که در آن تماشاگران دستخوش نوعی از«نادانستن» و یا
«بی دانشی» خاصّ کودکی می شوند. این تجربه ی نوین از زبان و مادهّ اش، یعنی تجربه ی
رخ-دادن زبان و نه دنیای بیرون و ارجاعاتش، بالقوگی دلپذیری را در اختیار تماشاگران
قرار می دهد. این بالقوگی، از نگاه آگامبن، نابترین و حقیقی ترین تجربه ی سیاسی است که
انسان می تواند از آن بهره ببرد. بالقوگی، به معنای پایداری مقابل بالفعل های قدرت، می تواند
خاستگاه هنری« ناکار آرا» باشد که هرگز اسیر به فعل درآمدن های نظام های حاکم نمی شود
و در کودکی و رنگارنگ توانش استوار باقی میماند.
خلاصه ماشینی:
زباني که فورمن در اجراهايش براي بازيگران به ارمغان مي آورد، مقابل ارجاع و دلالت به دنياي پيرامون مي ايستد و آنچه را که تجربه ناپذير و بيان نشدني است به صحنه مي کشد.
هر آنچه بازيگران از آن سخن مي رانند، يا به عبارت بهتر، به کلام درمي آورند، در پيکره ي زبان و نظام ارجاع نمي گنجد و اين است تجربه ي کودکي و بالقوگي ناب از منظر آگامبن .
Situation نـقـد زبـان و ادبـيات خـارجـي دوره هـشـتـم ، شـمـاره ١٢، بـهــار و تــابـســتــان ٢٣٥١٣٩٢ Language and Potentiality in Richard Foreman’s Theater.
از اين رو، نمايش هاي فورمن تجربه اي ناب از «بودن در زبان » را براي تماشاگران به ارمغان مي آورد که نقطه تلاقي با فلسفه ي آگامبن را در خود جاي مي دهد.
Paul de Man نـقـد زبـان و ادبـيات خـارجـي دوره هـشـتـم ، شـمـاره ١٢، بـهــار و تــابـســتــان ٢٣٩١٣٩٢ Language and Potentiality in Richard Foreman’s Theater.
«مادلين نـقـد زبـان و ادبـيات خـارجـي دوره هـشـتـم ، شـمـاره ١٢، بـهــار و تــابـســتــان ٢٤١١٣٩٢ Language and Potentiality in Richard Foreman’s Theater.
Eddie Goes to Poetry City نـقـد زبـان و ادبـيات خـارجـي دوره هـشـتـم ، شـمـاره ١٢، بـهــار و تــابـســتــان ٢٤٣١٣٩٢ Language and Potentiality in Richard Foreman’s Theater.
Estelle نـقـد زبـان و ادبـيات خـارجـي دوره هـشـتـم ، شـمـاره ١٢، بـهــار و تــابـســتــان ٢٤٥١٣٩٢ Language and Potentiality in Richard Foreman’s Theater.
نـقـد زبـان و ادبـيات خـارجـي دوره هـشـتـم ، شـمـاره ١٢، بـهــار و تــابـســتــان ٢٤٩١٣٩٢ Language and Potentiality in Richard Foreman’s Theater.