چکیده:
از منظر لیبرالیسم، هیچ عقیده ای حق مطلق نبوده و آزادی بالاترین ارزش انسانی است. برخی نظریه پردازان این مکتب نظیر جان لاک، ایمانوئل کانت و جان استوارت میل معتقدند هر یک از انسان ها در زندگی خود آزاد بوده و معیار آنها برای آزادی، آسیب نرساندن به حریم دیگران است. از سویی دیگر، در مبانی دین اسلام، آزادی وسیله است نه هدف و نیز حدود آزادی در شرع تعیین می گردد که در آن، مصالح انسان ها به ویژه مصالح اخروی نیز مورد توجه است. مساله اصلی این مقاله که با روش توصیفی-تحلیلی نگارش شده این است که گر چه برخی از مبانی لیبرالیسم نظیر عدالت، اختیار و آزادی در مبانی دین اسلام نیز مورد تایید و تاکید می باشد، ولی تفاوت هایی بنیادین در مفاهیمی نظیر حکومت، قانون، حقیقت، حریم خصوصی، تفکر و بیان، زندگی دنیوی و محدوده شناختی انسان ها میان آن دو وجود دارد که در این نوشتار ارائه می گردد.
rom the perspective of Liberalism, no absolute right to freedom of opinion and the highest human value. Some theorists of this school such as John Locke, Immanuel Kant, and John Stuart Mill believe Each of humans in their lives have been completely free and their criteria for freedom, not having harm to others. On the other hand, the foundations of Islam, and is not targeted by about freedom in Sharia is set in which the interests of the people, especially in in future materials is also discussed. This article that the main issue with-style analysis is that although some bases, such as Liberalism, freedom and justice in the foundations of Islam and also approved, but the fundamental differences in concepts such as as the government, law, a matter of of fact, privacy, thinking and expression, the earthly life and cognitive range between the two men in this document.
خلاصه ماشینی:
به عنوان نمونه ، ارتباط میان یک پسر و دختر در جوامع غربی اگر با رضایت آنها باشد مانعی ندارد و با این رضایت میتوانند هر عملی که به روابط آنها مربوط است مرتکب شوند، حتی امروزه زندگی مشترک پسر و دختر در یک خانه و یا آپارتمان قبل از ازدواج به وفور در جوامع لیبرال وجود دارد، اما از نظر اسلام بسیاری از اعمال آن دو جایز نیست و نه تنها با مصالح آن دو، به ویژه مصالح اخروی آنها منافات دارد، بلکه در جامعه نیز مفسده ایجاد میکند و لذا مصالح انسان های دیگر را نیز خدشه دار میسازد.
٣- وجود قانون در میان انسان ها مورد تاکید مکتب لیبرالیسم (P٢٦٧ :١٩٩٤ ,Lock) میباشد کـه در دین اسلام بر آن پافشاری میشود؛ به عنوان نمونه ، در خطبه ٤٠ نهج البلاغه بر این اصل تاکید شده و در آیات فراوانی از قرآن کریم (ر.
سؤالات پژوهش سوال اصلی نوشتار این است که : - علت اصلی متهم نمودن ایران به تروریسم دولتی و حمایت از گـروه هـای تروریسـتی چیسـت و چـه عواملی در شکل گیری این اتهام نسبت به جمهوری اسلامی ایران مؤثر است ؟ سؤال های فرعی دیگر عبارتند از: - نشانه ها و عناصر تروریسم خوانده شدن دولت ایران چیست ؟ - جایگاه تروریسم در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران چیست ؟ - رویکرد جمهوری اسلامی ایران در برخورد با پدیده شوم تروریسم چیست ؟ - اتهام تروریسم دولتی به ایران واقعیت دارد یا نه ؟ 118 فرضیه پژوهش در پاسخ به سؤالات یادشده به نظر میرسد هدف از به راه انداختن عملیات روانی علیـه ایـران بـا موضـوع تروریسم ، تحت الشعاع قرار دادن افکار عمومی جهانیان و کم اثر کردن قدرت نرم ایران در سطح جهـان و سرانجام منزوی کردن ایران است .