چکیده:
محققان الهیات روش های مختلفی جهت کشف حقائق و حصول معرفت به معارف دارند. برخی نقل گرا، برخی عقل گرا و برخی شهود گرا هستند. این روش ها را «روش های اولیه و بسیط» می نامیم. به لحاظ فرض، امکان تلفیق روش های بسیط هست، که در این صورت روش های ترکیبی و تلفیقی در زمینه الهیات به وجود خواهد آمد. از میان روش های ترکیبی، نوشتار پیش روی، روش ترکیبی عقلی- نقلی را مطمح نظر قرار می دهد و پس از بررسی پاره ای از ویژگی هایش، در پی مصداق یابی برای آن بر می آید. در عالم واقع و نه در عالم فرض، دو اثر- یکی از عالمی شیعی و دیگری از اهل سنت- با رویکرد ترکیبی عقل و نقل به بحث از عقائد پرداخته اند. این دو تالیف «البراهین القاطعه فی شرح تجرید العقائد الساطعه» و «الانصاف فیما یجب اعتقاده و لایجوز الجهل به» هستند.
Theologians have a variety of ways to discover realities and gain religious knowledge. Some have narrative method، some have rational method and some are inclined toward religious experience. These methods are called "primitive and simple methods". It is possible to combine simple methods to yield a hybrid theory in theology. Among the combined methods، the preceding paper explores the rational- revealed method، and after examining some of the features of this method، some its instances will be explained. In the real world، and not in the suppositional world، two works - one by a Shi'i scholar and the other by a Sunni scholar - have been discussed ideas with a combination of rational and revealed reasons. These works are “al-Barahin al-Qate;a’ Fi Sharh Tajrid al-E’teqad” and “ al-Ensaf Fima Yajeb E’teqadoh va La-yajouz al-Jahl behi”