چکیده:
زمینه و هدف : پیروی از الگوهای کامل مکمّل در راستای نیل به سعادت و معنویت یکی از راههای عقلایی است. همة انسانها به حکم فطرت در پی استکمال خود هستند. ولی برای نیل به کمالات باید از کسانی پیروی کنند که سعادت و کمالات واقعی را میشناسند و راه رسیدن به آن را میدانند. انسانهای باورمند به خالق بیبدیل بعد از آنکه، با برهانهای عقلی، وجود خدا را با جمیع صفات جمال و جلالش به اثبات میرسانند، طبق حکم عقل، برای دست یافتن به سعادت و معنویت باید از پیامبر رحمت (صلی الله علیه و آله) و امامان معصوم (علیهمالسلام)- که جانشینان به حقّ او هستند- پیروی نمایند. روش تحقیق : این پژوهش با روش توصیفی - تحلیلی انجام شده و برای گرد آوری داده ها از منابع کتابخانه ای استفاده شده است. یافته ها و نتیجه گیری: نگارنده در این مقاله کوشش نموده است که چگونگی تحصیل معنویّت و کمالات مطلوب بشریّت را با تکیه به سخنان امیر سخن، حضرت علی علیهالسلام، در نهجالبلاغه نشان دهد. روشن است که پیروی از حضرت علی(علیهالسلام) عین پیروی از پیامبر خاتم (صلی الله علیه و آله) است. چون به تصریح آیه «و انفسنا و انفسکم» (آل عمران:61) علی (علیهالسلام) مظهر جمیع صفات پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) جز نبوت است. همچنین پیروی از پیامبر عین پیروی از خداوند است که من یطع الرّسول فقد اطاع اللّه (النساء 80) .همچنین پیروی از سایر امامان نیز عین پیروی از امیرالمومنین(علیهالسلام) است که آنان مظاهر کمالات علوی (علیهالسلام) و نبوی(صلی الله علیه و آله) هستند.
Background And Objectives
One of the rational ways is to follow complete complementary patterns in order to attain prosperity and spirituality. All human beings are endeavoring for their perfection. But in order to achieve perfections, one must follow those who know the true happiness and perfec- tion and know how to reach it. Believers to the unique creator, after having proved the existence of God with all the traits of his beauty and glory ac- cording to the wisdom order, in order to achieve prosperity and spirituality,
should follow the Prophet of Mercy (PBUH) and the Imams (peace be upon them) - who are his true successors.
Methodology
This study was conducted using descriptive-analytical
Method
and library resources were used to collect data.
Findings and
Results
In this article, the author has tried to show how to ac- quire the spirituality and desired prosperities of humanity by referring to the words of Imam Ali (PBUH), in Nahj al-Balaghah. It is clear that the following Imam Ali (PBUH) is the same as following the Prophet Muhammad (PBUH). According to the affirmation of the verse, a æAaYOaC æ AaYO (Al Imran: 61), Ali (PBUH) represents all the traits of the great Prophet (peace be upon him and his family) except for prophecy. Also, following the Prophet is exactly follow- ing the Almighty Allah Caøoaa CUo Ø Ao IuYoÞo æao CaNøoOo UoیoØo au ao (Al-Nisa 80). Also, following other Imams is the same as the following Imam Ali (peace be upon him), and they are the manifestations of the perfections of Imam Ali and his compan- ions (peace be upon them) and prophets (peace be upon them).
خلاصه ماشینی:
انسان هاي باورمند به خالق بعد از آنکه ، با برهان هاي عقلي ، وجود خدا را با جميع صفات جمال و جلالش به اثبات مي رسانند، طبق حکم عقل ، براي دست يابي به سعادت و معنويت بايد از پيامبر رحمت (صلي الله عليه و آله ) و امامان معصوم (عليهم السلام )- که جانشينان بر حق او هستند- پيروي نمايند.
الگو بودن حضرت علي و ساير معصومان (عليهم السلام ) در اين بخش کوشش بر آن است که راهکارهاي الگوسازي گفتار و رفتار حضرت علي را در نيل به سعادت و معنويت ، در چند قسمت به طور مختصر بيان کنيم : ١- حضرت علي (عليه السلام )، با شرح کمالات خود و اهل بيت ، به پيروانش راه نيل به کمالات را تعليم داده است ؛ آن جناب نخست در باب گرايش به اسلام خود سخن گفته و فرموده است : «لم يجمع بيت واحد يومئذ في الإسلام غير رسول الله و خديجۀ و أنا ثالثهما» «در آغاز بعثت در هيچ خانه اي مسلماني نبود، جز خانۀ پيامبر که رسول خدا و خديجه و من ، اسلام را پذيرفته بوديم » (نهج البلاغه : خطبۀ ٢٣٤).