چکیده:
یکی از مباحث مهم در هر نظام حقوقی، چگونگی تعیین مجازات و کیفیت اجرای آن است. یکی از مسائلی که در این باره مطرح میشود اجرای مجازاتهای اسلامی در ملاء عام است که میتوان در آیه 2 سوره نور، آن را دنبال کرد. به نظر میرسد قید «من المؤمنین» در آیه بدان جهت بوده است که صحنه اجرای حد از چشم کفار پوشیده مانده تا مانع وحشت ایشان نشود، این نکته در آراء مفسرین نیز دیده میشود. از جهت دیگر در ادبیات قرآنی واژهی «طائفه» (جماعت اندک) در برابر واژهی «فرقه» (جماعت کثیر) قرار گرفته و بدین لحاظ نیز در وقت اجرای حد بایستی جماعت اندکی حضور داشته باشند. روایات این حوزه نیز به دو دسته تقسیم میگردند: اولا: روایات اجرای حد توسط معصومین(ع) که محکوم به ضعف بوده و از جهت دیگر به این دلیل که ناظر به افعال معصومین(ع) میباشد دلیل لبی محسوب میشود که البته باید به قدر متیقن (اجرا در میان مسلمین به اقل طائفه) آن اکتفا کرد. ثانیا: روایات ناهی از اجرای حدود در بلاد کفر که صحنهی اجرای حد از چشم کفار پوشیده ماند تا اینگونه مناظر، موجب وحشت آنان از اسلام و در نهایت عدم گرویدن ایشان به اسلام نشود. از جهت دیگر سیاست جنایی اسلام در جرائم عرضی و ناموسی بر کتمان این فواحش بنا شده تا بدین طریق آبروی شخص مجرم حفظ گردد و حتی این جرایم در جامعه بدین طریق نیز شیوع پیدا نکند. موید دیگر مبنی بر عدم اجرای حدود در ملا عام، مسالهی وهن اسلام است که در این باره باید گفت دشمنان اسلام در صدد سوءاستفاده از این جریان هستند و با پوششهای خبری دروغین به دنبال وحشیانه نشان دادن احکام اسلام هستند.
One of the most important issues in any legal system، determines the punishment and the quality of its implementation. One of the issues in this regard is the implementation of Islamic punishments in public which can be found in verse 2 of Surah Noor، pursued it. It appears stating " Only believers" in verse because that stage is hidden from the eyes of the infidels to stop their panic not seen this vote commentators. On the other Quranic literature Keywords "Taefe" (small community) Keywords against "Ferghe" (large congregation) and thus also the time to run a small congregation must be present. The validity of this area are also divided into two categories: The traditions run by imams Facing the weakness of the other cheek because that should be enough to ensure (run among Muslims)، it will suffice Secondly Nahi tradition of running around in the camp of disbelief that ShnhY implementation covered much of the infidels until these landscapes، their fears of Islam and eventually led to his conversion to Islam is not. On the other hand the criminal politics of Islam in the transverse and honor crimes based on concealing the prostitutes so that the reputation of the offender to be maintained and even the crimes in the society this way well as the prevalence does not. Other confirmed not to run around in public، MsalhY insult Islam should be said that in this regard the enemies of Islam are trying to take advantage of this trend and false media coverage following the brutal laws of Islam.
خلاصه ماشینی:
سؤال مهمی که در این زمینه مطرح میشود چنین است که حکم اولیهی اسلام در مورد مجازاتهای اسلامی به لحاظ اجرا در ملا عام چیست؟ به عبارت دیگر آیا شخصی را که مستوجب مجازات اسلامی است، باید در انظار عمومی مجازات کرد یا اینکه او را در مکانی مهیا برای اجرای مجازات برده و فقط با حضور افراد خاص چون حاکم که اطلاق ملأ عام بر آن صادق نیست مجازات کرد؟ در این زمینه مطالب بسیاری نگاشته شده و خصوصا در زمان کنونی ذهن فرهیختگان و اندیشمندان اسلامی را در حوزه و دانشگاه به خود مشغول ساخته ولی به نظر میرسد پژوهشی که به صورت مبنایی و با موازین و متدولوژی فقهی مساله را مورد نظر قرار داده باشد، صورت نگرفته است.
بر این اساس، باید گفت در مورد کیفیت اجرای مجازاتهای اسلامی به لحاظ موضوع پژوهش (اجرا در ملاء عام) در کتاب و سنت و حتی آراء فقها تنها حد زنا مورد توجه قرار گرفته است، لذا با پاسخ به این مساله در حد زنا، مطلب در جرائم دیگر به طریق اولی روشن خواهد شد و همین امر باعث شد مقاله به صورت عام «اجرای علنی مجازاتهای اسلامی» نامگذاری شود.
مطلبی که در اینجا بایستی مد نظر قرار گرفته شود این است که قید موجود در عبارت «و لیشهد عذابهما طائفة من المؤمنین» چه نوع قیدی است؟ آیا در هنگام اجرای حد زنا حضور همهی مردم که به طور طبیعی غیر مسلمانان نیز در میان ایشان حضور دارند جایز است؟ یا اینکه این قید، یک قید احترازی است لذا در هنگام اجرای حد به جز مؤمنین، کسی حق حضور ندارد؟ در میان کتب آیات الاحکام تنها کتابی که در خصوص این قید، رأیی ذکر نموده، کتاب کنزالعرفان مرحوم فاضل مقداد است.