چکیده:
شلاق به عنوان یکی از مجازا تهای مشخص شده در فقه، موارد زیادی از حدود و تعزیرات را
به خود اختصاص م یدهد. با توجه به سکوت قانون درباره جنس، عامل و کیفیت اجرای شلاق،
مجریان ناگزیر به استفاده از نظرات فقهی هستند. این مباحث در فقه به صورت پراکنده و در برخی
موارد نیز تنها در استفتائات آمده است. در جنس شلاق، دو نظر موجود است: چرم بودن و تفاوت
نداشتن بین چرم و غیر چرم با ای ن شرط که لبه دار و تیز نباشد. در عامل اجرای شلاق که نوعا آن را به
عهده حاکم یا نماینده او م یدانند، تفصیلی در حدّ زنا وجود دارد که در صورت اثبات زنا با شهادت،
شلاق میزنند و در غیر آن صورت، حاکم اجرا م یکند.
در نحوه اجرای شلاق نیز که بی شتر مباحث فقهی ذیل آن است، تفصیلات زیادی وجود دارد.
پوشش مجرم، حالت نشسته یا ایستاده، شدت ضربه و نحوه توزیع ضربه بر بدن نیز از موارد اختلافی
میان فقها است. در پژوهش حاضر نظرات و استفتائات فقها در ای نباره دسته بندی و جم عبندی
شده است.
خلاصه ماشینی:
(شیخ طوسی، الخلاف 5: 375و المبسوط 8: 5؛ طبرسی، المؤتلف 2: 392؛ علامه حلی، قواعد الأحکام 3: 530؛ شهید اول، اللمعة الدمشقیة 255؛ نجفی، جواهر الکلام 41: 358؛ آیةالله موسوی اردبیلی، فقه الحدود و التعزیرات 1: 632؛ محقق حلی، شرائع الإسلام 4: 144؛ محقق حلی، المختصر النافع 1: 216 و علامه حلی، تحریر الأحکام الشرعیة علی مذهب الإمامیة 5: 319) 3_ 1_ 1_4)تأخیر در اجرای شلاق حد زنا حد زانیه اگر حامله باشد، تا زمانی که از نفاس خارج شود و بچه از شیر خوردن بینیاز شود، در صورتی که شیردهنده دیگری یافت نشود، به تأخیر میافتد.
(شیخ طوسی، النهایة 712؛ ابن ادریس، السرائر 3: 476؛ محقق حلی، المختصر 1 :222؛ محقق حلی، شرائع الإسلام 4: 157؛ شمس الدین حلی، معالم الدین فی فقه آل یاسین 2: 505؛ علامه حلی، قواعد الأحکام 3: 551؛ نجفی، جواهر الکلام 41: 460 و علامه حلی، تحریر الأحکام الشریعة علی مذهب الإمامیة 5: 349) 3_ 1_ 2_2) اجرا نشدن شلاق در حالت مستی برای حد شرب مسکر حد شرب مسکر زده نمیشود تا هوشیار شود.
(محقق حلی، المختصر 1 :222 و شرائع الإسلام 4: 157؛ شمس الدین حلی، معالم الدین فی فقه آل یاسین 2: 505؛ علامه حلی، إرشاد 2: 180؛ علامه حلی، تبصرة المتعلمین 188 و قواعد الأحکام 3: 551 و تلخیص المرام 322؛ امام خمینی، تحریر الوسیله 2: 480 و نجفی، جواهر الکلام 41: 460) 3_ 1_2_3) پوشش و حالت مجرم زمان اجرای حد مسکر کسی که شرب مسکر کرده است، باید عریان شلاق بخورد.