چکیده:
تاریخ نگاری فارسی در دکن در دوره سلطنت بهمنیان آغاز و در دوره جانشینان آنها رونق یافت و در دوره آصف جاهیان/ نظام های حیدرآباد دکن (حک. 1137-1367) رواج بیشتری یافت. افزون بر توجه به تاریخ سیاسی، یکی از ویژگی های مهم تاریخ نگاری فارسی در این دوره، توجه به جنبه های مختلف زندگی روزانه مردم بود. بیشتر تواریخ فارسی این دوره، گزارش های دقیقی از آداب و رسوم و زندگی روزانه مسلمانان ارائه کرده اند. پرسش اصلی پژوهش این است که تواریخ فارسی دکن، از حیث موضوع های گوناگون مرتبط با زندگی روزانه چه اهمیت و اعتباری دارند؟ در نوشتار حاضر، اجزا و عناصر تشکیل دهنده زندگی روزانه در تواریخ فارسی دوره سلاطین دکن و آصف جاهیان، در بخش های آیین های ماه محرم، جشن ها و اعیاد مذهبی، دینی و غیردینی، تفریحات و سرگرمی ها و خوراک و پوشاک مورد بررسی قرار گرفته و نشان داده شد که در منابع این دوره افزون بر آیین های مذهبی، تفریحات، سرگرمی ها، خوراک و پوشاک نیز انعکاس یافته است. همچنین در منابع این دوره به سبب شیعه بودن برخی سلاطین دکن آداب و مناسک شیعی نیز بازتاب یافته است.
خلاصه ماشینی:
Muslim Religious Institutions and Their Role Under The Qutb Shahs خود در خصوص این آیین ها و آداب ورسوم را از دیوان شـعر محمـدقلی قطـب شـاه و عبدالله قطب شاه که هر دو به زبان دکنی (اردو قدیم ) است ، برداشـت کـرده اسـت و از برخی منابع فارسی دوران قطب شـاهیان کـه بـه ایـن آیـین هـا توجـه کـرده انـد، ماننـد حدیقه السلاطین قطب شاهی یا تاریخ سلطان محمد قطب شاه و دیگر تواریخ مهـم در ایـن دوره که حاوی برخی مطالب مهم درباره این آیین هـا هسـتند، غافـل مانـده اسـت .
گـرایش هـای شـیعی عادل شاهیان ، آنان را به برگزاری آیین های عزاداری در ماه محرم در بیجاپور سـوق داد، اما مورخان این دوره ، جزئیات برگزاری آن را ثبت نکرده اند و آگاهیهای ما دربـاره آن بسـیار انـدک اسـت و اغلـب اطلاعـات مـا محـدود بـه منـابع دوره قطـب شـاهیان و آصف جاهیان است .
این کتـاب مهـم تـرین مرجـع بـرای مطالعـه اوضاع اجتماعی مسلمانان دکـن اسـت و بـه جرئـت مـیتـوان آن را «شـاهکار تـاریخ اجتماعی در دکن » نامید؛ چرا که علاوه بر پرداختن به دیگر موضوع های زندگی روزانه ، مراسم عزاداری را با ذکر جزئیات دقیق شرح داده است و حتی فصلی مجـزا بـا عنـوان «ذکر ماتم و تعزیه داشتن شهادت حضرت سیدالشهدا علیه التحیه و الثنا» دارد.