چکیده:
در این نوشته ابتدا خنثی و اقسام آن را تعریف می نماییم. سپس حقیقت جنسیت خنثی را از دیدگاه آیات قرآن، فقهای شیعه و سنی و روانپزشکان مورد بررسی قرار می دهیم. همچنین راههای تشخیص جنیسیت خنثی و قواعد حاکم بر احکام خنثای مشکل از جمله مسائلی است که به آنها پرداخته خواهد شد. پس از بیان این کلیات، احکام دو جنسیتیها را در باب حج مورد بررسی قرار می دهیم.
خلاصه ماشینی:
ب : دیدگاه فقهاء ١- دیدگاه فقهاء شیعه : اکثر فقهاء شیعه قائل به انحصار جنسیت در دو نوع شده اند و خنثی را نیز دارای یکی از این دو جنسیت دانسته اند؛ یعنی خنثی در واقع و نفس الامر مرد و یا زن بوده و دارای جنسیت سومی نمی باشد؛ اگرچه ممکن است جنسیت او بر ما مخفی باشد، چرا که آیاتی وجود دارد که بر انحصار انسانها و بلکه تمام حیوانات بین مذکر و مؤنث ، دلالت دارد.
طبق این بیان ایشان خنثی را دارای جنسیت سومی نمی داند بلکه یکی از دو قسم مذکر و مؤنث می داند لکن به جهت اینکه دارای آلت مردانه و زنانه می باشد، تشخیص مرد و یا زن بودن او برای ما مشکل و در پاره ای از موارد غیر ممکن می باشد.
ایشان می فرماید آیات قرآن دلالت بر انحصار انسانها بین دو جنس مرد و زن دارد و علاوه بر این ، اینکه خداوند حکم زن و مرد را بیان کرده و اشاره ای به تکلیف و وظیفه شخص دیگری که هم مذکر و هم مؤنث است ، نکرده است ؛ خود دلیل بر این است که خنثی قسم سومی برای انسان در مقابل مرد و زن نمی باشد.
ایشان می فرماید اولاً آیات قرآن دلالت بر انحصار انسانها بین دو جنس مرد و زن دارد و ثانیاً خداوند حکم زن و مرد را بیان کرده و اشاره ای به تکلیف و وظیفه شخص دیگری که هم مذکر و هم مؤنث است ، نکرده است ؛ و این دلیل بر این است که خنثی قسم سومی برای انسان در مقابل مرد و زن نمی باشد.