چکیده:
انقلاب بلشویکی در روسیه در سال ۷م. یکی از حوادث بزرگ تاریخ است که
ایدئولوژی جدیدی به همراه داشت و آن را به صحنه سیاسی جهان وارد کرد. رهبران این انقلاب با
در حالی است که تقریبا یکششم جامعه روسیه در اوایل انقلاب را مسلمانان تشکیل میدادند و در زندگی
روزمره» آداب و رسوم اسلامی رامراعات مینمودند و مظاهر فرهنگ اسلامی در تمام ابعاد زندگی آنها
آشکار بود. پرسش اساسی در این زمینه ان است که بلشویکها در سالهای نخست انقلاب چطور
توانستند مسلمانان را تحت تاثیر خود قرار دهند و اندیشههای کمونیستی را در میان آنان رواج دهند؟ در این
مقاله تلاش می کنیم سیر سیاست حکومت شوروی را نسبت به مسلمانان در اوایل انقلاب بلشویکی با تکیه
بر اسناد و آثار محققان روسی بررسی کنیم» واقعیت آن است که بلشویککها موفق شدند با اتخاذ
سیاستهای رواداری در اوایل انقلاب در حوزه فرهنگثه آموزش و.. جامعه مسلمانان رابه سوی خود
متمایل نمایند و ایدئولوژی کمونیستی را در میان آنها رواج دهند. البته پس از تثییت حکومت خود روش
متفاوتی را در پیش گرفتند که در ادامه بررسی خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
سیاست حکم می کرد که ایدئولوژی ضددین دولـت شـوروی دل مسـلمانان را بـه دسـت آورد و آنهـا را از عناصـر ضدانقلاب دور نگه دارد و البته همزمان مناطق مسلمان نشین قفقاز و ترکستان را در محدوده قلمرو شوروی نگه دارد، چرا که در دوران «حکومت موقت » این مناطق دولتهای مسـتقلی را تشکیل داده بودند.
پرسش اساسی نوشتار حاضر این است که بلشویک هـا در سال های نخست انقلاب چطور توانستند مسلمانان را تحت تأثیر خود قرار داده و اندیشه های کمونیستی را در میان آنان رواج دهند؟ در این مقاله تلاش می کنیم سیاست حکومت شـوروی را نسـبت بـه مسـلمانان در اوایـل انقلاب بلشویکی با تکیه بر اسناد و آثار محققان روسی بررسی کنیم ، واقعیـت آن اسـت کـه بلشویک ها موفق شدند با اتخاذ سیاست های رواداری در اوایـل انقـلاب در حـوزه فرهنـگ ، آموزش و...
چگونه ممکن بود روحـانیون مسلمان قـول هـای بلشـویک هـا را بـاور نکننـد درحـالی کـه از سـال ١٩١٨ در ایالـت هـای مســلمان نشــین ماننــد ترکســتان ، قفقــاز، ایــدل – اورال ، کریمــه و حتــی در ایالــت هــای غیرمسلمان نشین مانند پتروگراد، آرخانگلسک ویاتسک ، شعب «کمیساریای مسلمانان » افتتاح شده بود و با مجوز دولت شوروی در تمام قلمرو شوروی کنگره های بـی شـمار مسـلمانان بـا 1 Ibid, стр 64.
برنامه های این افراد برای تأسیس کمونیسم با چهره اسلامی بر اساس این اصـول بـود کـه اولا اندیشه «مسلمانان ضدکاپیتالیسـم هسـتند» جـایگزین اندیشـه «طبقـه کـارگر ضدکاپیتالیسـم هستند» شود و ثانیا جنـبش اسـتقلال ملـی بـر انقـلاب سوسیالیسـتی مقـدم اسـت و انقـلاب کمونیستی در شرق باید از طرف خود مسلمانان برپا شود و نبایـد در ایـن انقـلاب روس هـا و دیگر ملل اروپایی نقش داشته باشند.