چکیده:
هدف از این مقاله آنچنان که از عنوان آن نیز برمیآید، ترتیب دادن یک پژوهش میانرشتهای و برشمردن و تحلیل مصادیق سودگرایی (از نظر فلسفهی اخلاق) در نظام اخلاقی گلستان سعدی بودهاست. پس از ارائهی تعریفی مختصر از سودگرایی و اثبات این موضوع که گلستان سعدی محتوی مفاهیم سودگرایانه است، مصادیق آن در گلستان سعدی مورد بررسی و تحلیل قرارگرفتند.
خلاصه ماشینی:
com چكيده هدف از این مقاله آنچنان که از عنوان آن نیز برمیآید، ترتیب دادن یک پژوهش میانرشتهای و برشمردن و تحلیل مصادیق سودگرایی (از نظر فلسفهی اخلاق) در نظام اخلاقی گلستان سعدی بودهاست.
واژگان كليدي: گلستان سعدی، سودگرایی، فلسفه اخلاق 1- مقدمه سعدی شیرازی<FootNote No="10" Text="- در مورد تاریخ ولادت و وفات او میان نویسندگان و مؤلفان قدیم اختلاف است اما نام و نسب او بر اساس منابع موثق چنین ذکر شده است: « الشیخ الامام المحقق ملکالکلام افصحالمتکلمین ابومحمد مشرفالدین (شرفالدین) مصلح بن عبدالله بن مشرفالسعدی الشیرازی» (صفا، 1392، 105)"/>، فرمانروای راستین ملک سخن و قلهی فتحناشدنی ادبیات فارسی که بعضا او را «یگانه شاعر حکیم و اندرزگوی اجتماعی» (بهمنیار، 1316، 651) نامیدهاند را میتوان یکی از شاخصترین اندیشمندانی دانست «که اصول علمی اخلاق را از راه تعقل و استدلال و قواعد علمی آن را به طریق مشاهده و استقراء دریافتهاست.
جدول 1- معیار اخلاقی بودن افعال در برخی نظریات فلسفه اخلاق (به تصویر صفحه رجوع شود) با ذکر این تعاریف و روشنتر شدن سیاق کار در این مقاله، پرواضح است که هدف اصلی در ادامهی این نوشته، تحلیل حکایاتی از گلستان است که شیخ سعدی نیز در آنها افعالی را ناظر به نتیجهی آنها، اخلاقی یا غیر اخلاقی دانستهاست و یا به تعبیر دیگر، درستی و نادرستی اعمال را بر اساس همان قاعدهی «بیشترین سود برای بیشترین افراد» تبیین میکند.