چکیده:
در هنر آجرکاری معماران خوشذوق، گلچینها و نقوش بسیار زیبا و دلنشینی را خلق کردهاند که برخی از آنها از گنجینة هنرهای بس عمیق معماری تا به امروز برای ما به میراث باقی مانده است. نقوش و گلچینهای بسیار شگرف از حرکات و نقوش آجری و شیوههای اجرایی، تنوع و روشهای ارزشمندی را از گذشتگان به جا گذاشته که میتواند برای نماسازی ساختمانهای امروزی مورد استفاده قرار گیرد. این امر باعث میشودد تحوّلی ریشهای در زمینة ارتقای فرهنگ غنی معماری ایران به وجود آید. هدف از نگارش این مقاله، در مرحله اول بیان چگونگی روند تولید آجر و انواع آن و نیز بررسی تزئینات آجری در معماری اسلامی ایران بوده است. در این نوشتار از روش کیفی توصیفی و تحلیل محتوا بهره گرفته شده است. به این صورت که نخست بر اساس مطالعات کتابخانهای و مشاهدة میدانی در زمینههای مختلف، مصالحشناسی، هنر تزیینات در معماری دورة اسلامی، تکنیکهای اجرایی در مصالح سنتی، همچنین استفاده تجربی از مطالب نظری و اجرایی میدانی، به خصوص پیگیری آموزههای استادان بزرگ گذشته به جمعآوری دادهها و برخی اصول زیباییشناسی دورة اسلامی ایرانی در زمینة آجرکاری در جهت شناسایی و شناخت مخاطبان به درک هرچه بیشتر اشتراکات کالبدی و تزیینات کارشده در معماری دوره اسلامی پرداخته شده است. از این رو، استنتاج تحلیلی و تجربی تزیینات وابسته به آجرکاری معماری دورة اسلامی در کنار همدیگر، به شکل مجموعه واحد در زمینة شناخت این هنر، انواع آن در روش اجرا و هنرهای وابسته به آن تدوین شده است.
The talented architects of the brickwork art have created beautiful and eye-catching floral and geometrical patterns، some of which comprising now the profound legacy of architectural arts
of the country. The excellent designs and patterns of brickwork and their techniques have left us a variety of valuable methods from the past that can create a very deep Iranian cultural dimension
in the façade of modern buildings; an evolutionary work in promoting the rich culture of Iranian architecture. The aim of present paper is first، to elaborate the production of bricks
and its types، and second، to discuss brick decorations and brick art in the Iranian Islamic architecture. In this study، a qualitative content analysis method is used. Therefore، by the study
of library references and observations in different fields including materials science، art of decorations in the Islamic architecture، techniques in using traditional materials; and the empirical
use of theoretical and practical field materials—in particular، following the teachings of the great past masters—data were collected and the aesthetic principles of the Iranian Islamic
period in the field of brickwork were identified to introduce them to the audience and understand more about the physical and decorative principles of Islamic architecture. Therefore، an
empirical and analytical study of brick decorations of Islamic architecture has been formulated as a collection of the basics، methods، and related arts of brickwork in Iran.
Research Questions:1- How do executive decorations and methods in today constructivist building façade act? 2- How much do extensions of brickwork decorations and its outlet have desirability in today
architecture?