چکیده:
خانواده رکن بنیادین جامعه انسانی است، اما با افول و ضعف رویکرد اخلاقی به زندگی، این رکن دچار مشکل شده و محبت، مودت و رحمت، در میان مردم، روبهکاهش است. الگوهای متعددی برای ایجاد علاقه به خانواده ارائه شده که بهنظر میرسد الگوی اخلاقیای که استاد مطهری با تکیه بر تعالیم الهی بهدست داده، بهترین راه برای تحکیم بنیان خانواده است. این پژوهش که به روش توصیفی - تحلیلی انجام شده، در پی تبیین این الگو و نظریه است. هدف پژوهش این است که نشان دهد روند فعلی اوضاع فرهنگی جامعه جهانی، مشکل بزرگی برای جامعه اسلامی است. این مشکل در عرفیشدن دین و اخلاق، تبلیغات غرب و ترویج شهوت ریشه دارد. با تبلیغات فرهنگی غرب، هدف از تشکیل خانواده برای انسان معاصر مبهم شده است؛ چنانکه نمیداند، آیا براساس فطرت خود به همسر، فرزند و والدین و محبت به آنها نیازمند است و نیازهای جنسی ابزاری برای کمک به رفع این نیاز فطری است یا خانواده فقط بهانهای برای رفع نیاز شهوانی است و حرمت، قداست و ارزش دیگری ندارد؟ گروهی نظر دوم را پذیرفتهاند، اما اندیشمندان الهی، مانند شهید مطهری، نظر اول را ارائه میکنند و معتقدند تنها راه سعادت بشر بازگشت به اصل خانواده است و چنین بازگشتی با الگوی فطرت، یعنی میل فطری زن و مرد به تشکیل خانواده، مهرورزی به یکدیگر، گرایش فطری به همزیستی عاطفی با عزیزان و... دیر یا زود محقق میشود.
خلاصه ماشینی:
باز بیهیچ شبهه، هیچیک از آسیبهای اجتماعی نیست که فازغ از تأثیر خانواده پدید آمده باشد» (ساروخانی، 1375: ص11)؛ بهبیاندیگر، «همچنانکه بدن انسان از سلولها تشکیل شده که نابودی و فساد و بیماری سلولها بهطور قهری و طبیعی معنایش بیماری بدن است و اگر توسعه پیدا کند به جاهای خطرناکی برای کل بدن انسان منتهی میشود، جامعه هم از سلولهایی تشکیل شده که این سلولها خانوادهاند.
چرخه والدین و فرزند هم برای همه انسان¬ها امری تکراری است؛ یعنی انسان برای آنکه در آتش جهنم نسوزد باید والدین خوبی داشته باشد و این مستلزم تشکیل خانواده است.
به همین دلیل لازم است براساس گفتمان فلسفی اسلامی ـ به طور کلی ـ و نظریه قانون طبیعی اسلامی (برگرفته از احکام عقل عملی) ـ به طور خاص ـ صحّت و سقم استدلالهای اندیشمندان اسلامی مورد بازنگری قرار گیرد، و نشان داده شود آیا ادعای نقصان در آنها صحّت دارد یا خیر؟ اما مخفی نماند که به همین دلیل، جای خالی رویکردهای دیگر در نقد موافقانِ همجنسگرایی اعم از دروندینی یا بروندینی، محفوظ است، چرا که نگارنده درصدد پاسخگوییِ همه جانبه به مسأله نبوده است(سوزنچی، (10/10/1397): 7و8).
" (همان) در این راستا، پنج معنا را برای امر طبیعی بیان کرده 1ـ مطابق قانون طبیعت، 2ـ سالم، 3ـ مطابق رفتار حیوانات، 4ـ رایج و شایع، 5ـ دارای کارکرد مطابق غایت هر شیء، آن گاه برحسب هر یک، به نقد و بررسی استدلال میپردازد: 1-3-1-1 مطابق قانون طبیعت: برای آن که همجنسگرایی عملی غیرطبیعی باشد، لازم است آن عمل بر خلاف «قانون طبیعت» باشد.