چکیده:
امنیت از مفاهیم بسیار پیچیده در عرصه سیاست است. یک یاز دلایل پیچیده بودن امنیت، حوزه وسیع یاست
که شامل آن میشود. د رآین زمینه نظریات مختلفی وجود دارد که دو طیف آنها به این صورت است: طیف
اول» مفهو م امنیت را به حوزههای سخت مانند؛ نظامی گری ونهایتا بخشهای ازاقتصاد محدود میکنند. نظر
ای نگروه به نظریه قدیمی و سنتی موسوم شده است. طیف دوم مفهوم امنیت را در حوزههای مختلف سخت و
نرم شامل: سیاسی فرهنگ یاجتماع یاقتصادی,نظامی و زیستمحیطی جستجو میکنند.این گروه نیز به فراخ
نگران یا نظریهپردازان جدیدتر شهرت یافتهاند. امنیت پایدار در دو بعد نرم و سخت مورد مطالعه قرار میگیرد
که د رعرصة نرم عناصری چون اصل ولایتففیه. اسلامیت نظام، جمهوریت و مردم سالاری دینی؛ هویت دینی
و ملی، صلح وآزادی استقلال وقانو نگرایی و حرکت براسا س احکا م اسلامی وتوجه به محرومان و مستضعفان
مطرح و مورد تاکید قرارگرفته است.تمرکزاصل یاین نوشتار بررویکرد حضرت امام راحل به مفهوم امنیت پایدار
در جامعة اسلامی است. رویکرد نرمفزاری بر بعد داخل یامنیت تاکید داشته وامنیت را براساس مشروعیت
بالای داخل یآرزیابی میکند.امنیت پایدار در شرایط ی تحقق مییابد که یک ملت قادر باشد و بتواند ارزشهای
حیاتی خود را بهطور مستمر حفظ کند واهداف و منافع ملی خود را در سطوح داخلی؛ منطقهای و بینالمللی
قابل دستیابی ببیند.اصول و شاخصهای امنیت پایداربه ترتی باهمیت عبارتند از افزایش مشروعیت حکومت
جمهوری اسلامی ایران» رفع نفرقه میان مردم ونخبگان وتوسعه احساس امنیت از جهت اجتماعی اقتصادی,
فرهنگی و روان یا ز دیدگاه حضرت امام (رم) حفاظت از حیات و پایداری نظام اسلامی، مبنای اصلی تامین امنیت
است،دراین میان امنیت مردم مسلمان وکشور و حکومت جمهوری اسلام یاز هم جدا نیست بلکه با
امنیت و منافع دیگر مسلمانان جهان نیز مرتبط است.
در مکتب واندیشة سیاسی حضرت امام(ره) وحدت داخلی, حضور و پایداری ملت در صحنه،/حساس مسئولیت.
آمادگی برای دفاع همهجانبه, تلاش برای حفظ جمهوری اسلامی ایران، حفظ نظم وانتظام جلوگیری از
تفرقه میان مسلمانان (شیعه و سنی) ازجمله رویکردهای است که امام (ره) برای پایداری امنیت درنظام مورد
تاکید خود قرار داده است. سوال اساسی نحقیق است که امنیت پایدار در مکنب واندیشه سراسی حضرت
امام (ره) چگونه است؟ و برای این منظور، محقق نسبت به بررسی آرا واندیشههای حضرت امام (ره) در خصوص
مفاهیم امنیت وامنیت ملی بهطورعام وامنیت پایدار بهطورخاص پرداخته و با آرا واندیشه نظریهپردازان غربی
و براساس روش تحقیق, تحلیل محتوایی بهصورت مطالعات تطبیقی به آن پرداخته است.
خلاصه ماشینی:
از دیدگاه حضرت امام (ره ) حفاظت از حیات و پایداری نظام اسلامی، مبنایاصلی تأمین امنیت است ، در این میان نه تنها امنیت مردم مسلمان و کشور و حکومت جمهوری اسلامی از هم جدا نیست بلکه با امنیت و منافع دیگر مسلمانان جهان نیز مرتبط است .
در مکتب واندیشۀ سیاسی حضرت امام (ره ) وحدت داخلی، حضور و پایداری ملت در صحنه ،احساس مسئولیت ، آمادگی برای دفاع همه جانبه ، تلاش برای حفظ جمهوری اسلامی ایران ، حفظ نظم و انتظام ملی، جلوگیری از تفرقه میان مسلمانان (شیعه و سنی) ازجمله رویکردهایی است که امام (ره ) برای پایداری امنیت در نظام مورد تأکید خود قرار داده است .
اما باید اذعان داشت که دیدگاه امام (ره ) فراتر از موضوع ملیت بود و در این زمینه نگاه وسیع امام (ره ) از جمله دفاع از محرومان و مستضعفان و فقرستیزی و برقراری عدالت اجتماعی و مهم تر از همه اعلام آشکار حمایت همه جانبه از نهضت های آزادی بخش ، به عنوان مصادیق بارز مستضعفان جهان تا ریشه کن شدن کفر و رسیدن آن ها به حقوق حقۀ خود هرچند بر اساس معیارهای رایج در سیاست خارجی کشور اقدامی غیرعادی است ؛ اما امام بارها به این نکته پافشاری کرده اند و آن را به عنوان سیاست اصولی نظام جمهوری اسلامی 15 مطرح نموده اند (عنایتی :١٣٨٥).