چکیده:
شگرد بلاغی تمثیل از دیرباز در میان صاحبان نظم و نثر در انتقال مفاهیم عقلی، انتزاعی و ذهنی شگردی تاثیرگذار بوده است و «بهاءولد «صاحب کتاب «معارف» نیز با بهرهگیری از اینعنصر تصویرساز و سایر عناصر بدیعی و بیانی، سبک نثر مرسل را بهنثر شاعرانه نزدیک ساختهاست. وی از انواع تمثیلهای واقعیتبنیاد، لفظی، منطقی، متناقضنما و نیز تمثیلهای رمزی که در حیطهی تمثیلهای داستانی و گسترده جایمیگیرند و نیز تمثیلهای فشرده برای انتقال حظوظ و بهرههای روحانی و احوال شادناک ناشی از شهود، جهت اقناع و تعلیم مخاطبان بهرهبردهاست. او بااستفاده از هر دو نوع تمثیل فشرده و گسترده بهایضاح و نیز کتمان برخی مقاصد تعلیمی دینی، آزمودههای عرفانی و تجربه درونی خود پرداختهاست. در اینپژوهش بهشیوهی تحلیلی-کتابخانهای شگرد بلاغی تمثیل از منظر ساختار و کارکرد در کتاب «معارف» بهاءولد بررسی و کوشیده شده با ذکر نمونههایی از انواع تمثیل اثبات کند بهاءولد از اینشگرد برای زیباسازی گفتار استفاده نکرده بلکه قصد او توجیه و القای باورهای دینی و تجربیات عرفانی بودهاست.
The rhetoric method of allegory has been influential among the owners of verse and prose long ago in transferring the intellectual, abstract and subjective concepet. Baha'u' Walad, the owner of the book Ma'aref, has approximated prose style to poetical form with utilizing this illustrative element and other rethorical elements. He has used a variety of factual, verbal, logical, paradoxical and symbolic allegories which are in area of fictional and widespread allegories and compressed allegories for transferring spiritual perception and mystical circumstance which origin from intuition for persuasion and educate the audiences. He has begun with both compressed and widespread allegories to explain and deny some his religious teachings and inner mystical experiences. In this research is studied function and structure of allegory in Ma'aref and is proved by mentioning samples of the book to say Baha'u' Walad didn’t use this rethorical element to embellish his speech but to justify and instill religious beliefs and mystical experiences.