چکیده:
در منظر ملکیان جمع عقلانیت و معنویت راه رهایی است و گزارههای دینی به جهت تعبدی بودنشان غیرعقلانیاند و انسان مدرن نیازمند معنویت توأم با عقلانیت است که به کاهش درد و آلام انسانی بینجامد. در مقابل، به عقیده شهید مطهری معنویت همان دین و حقیقت اسلام است و از لوازم فطرت بشر است که دین به تعالیرساننده این نیاز فطری است و تعبد محض و غیر عقلانی را از ساحت اسلام دور میداند. جوادی آملی شالوده طرح معنویت را بر اصل هماهنگی نظام تکوین و تشریع پیریزی میکند که هر امر معنوی از پشتوانه تکوینی برخوردار است و تعالیم دینی از سنخ حقایقاند که به صورت اعتبار ظاهر شده و به شکل دین تجلی یافتهاند. ما در این مقاله با مقایسه اندیشههای آنان به تحلیل و نقد نظریات ملکیان پرداختهایم. ما حصل بحث آن است که ادله نظریهپرداز ناتمام بوده و از تحلیل منطقی متقن برخوردار نیست و به دیدگاه پراگماتیستی میانجامد.
Spirituality and it’s relation to wisdom and religion has been always a hot topic of discussion amongst scholars in the field of religions. Mr. Malekian, Shahid Motahhari, and Allameh Javadi Amoli are among such scholars. According to Malekian’s view because of being imitative, religion’s statements are not logical and modern man needs spirituality together with rationality so that they can decrease human sufferings and sorrows. This doctrine is called road to freedom. Spirituality and it’s relation to wisdom and religion has been always a hot topic of discussion amongst scholars in the field of religions. Mr. Malekian is among such scholars. This doctrine is called road to freedom. The purpose of the present study is to describe and compare this viewpoint in order to reach analysis and inferences regarding their fundamental principles. The design of the study is descriptive-analytic using library techniques and software in the field of humanities.