چکیده:
جنگ ویتنام یکی از مهمترین حوادث دوران نظام دوقطبی است که تأثیرات گستردهای بر طرفینِ درگیری گذاشت. این جنگِ فرسایشی نهتنها منجر به شکلگیری واکنشهای بینالمللی شد، بلکه موجب التهاب در فضای سیاسیِ داخلیِ کشورها، بهویژه ایالات متحده گردید. در این جنگ، برای اولین بار، تصاویری باورنکردنی از خشونت عریان با استفاده از فنّاوریهای نوین، زودتر از گزارشهای مکتوبِ تهیهشده از خط مقدم جبهه، در سراسر جهان منتشر شد. انتشار این تصاویر، زمینۀ روایتی پساساختارگرا از این جنگ را فراهم نمود که یکی از آنها را میتوان در فیلمهای سهگانۀ الیور استون مشاهده کرد. سؤال این است که روایت پساساختارگرا از جنگ ویتنام، حاوی چه مضامینی است و آیا میتوان سهگانۀ استون را در این صورتبندی قرار داد؟ هدف این نوشتار، تحلیل جنگ ویتنام از منظر پساساختارگرایی با تأکید بر نظریّۀ بودریار و مفاهیم فراواقعیّت، وانمودگی، و انفجار درونریز و جستجوی آن در سهگانۀ استون است.
The Vietnam War is one of the most important events of the bipolar era, which had a profound impact on both sides of the conflict. This war of attrition not only provoked international reactions, but also inflamed the domestic political climate of countries, especially the United States. In this war, for the first time, incredible images of naked violence using new technologies from the front lines were published around the world earlier than written reports. The release of these images set the stage for a poststructuralist account of the war, one of which can be seen in Oliver Stone's trilogy. The question is what does the poststructuralist account of the Vietnam War contain, and can Stone's Trilogy be included in this formulation? The aim of this paper is to analyze the Vietnam War from the perspective of poststructuralism chiefly drawing on Baudrillard's theory and the concepts of hyper-reality, simulation, and implosion searching it in the Stone Trilogy. The results show that although the Stone Trilogy can be considered a poststructuralist account of the Vietnam War, it incorporates some structural elements from the US society.
خلاصه ماشینی:
به زعم بودریار، در عصر جدید، شبیه سازیهای رایانه ای، پردازش اطلاعات ، رسانه ها، سیستم های کنترل سیبرنتیک و سازماندهی جامعه بر اساس مدل ها و کدهای شبیه سازی، جایگزین تولید به عنوان اصل سازمان دهندٔە جامعه شده است ؛ بنابراین ، هدف نوشتار حاضر بررسی سیر حوادث جنگ ویتنام نیست ، بلکه به دنبال ترسیم چهره ای پساساختارگرا از آن بر اساس سه گانۀ استون است تا چگونگی خلق فراواقعیت ، وانمودگی، انفجار درون ریز و نشانه ها را مورد تحلیل قرار دهد؛ به عبارت دیگر، به دنبال پاسخ به این سؤال است که سه گانۀ استون چه تصویری از جنگ ویتنام روایت کرده است و این محصول را چگونه میتوان در چارچوب پساساختارگرایی موردبررسی قرار داد؟ پس از ارائۀ رویکرد پساساختارگرایی و دیدگاه بودریار، به اختصار، تحولات جنگ ویتنام موردبررسی قرار میگیرد و درنهایت ، تحلیل پساساختارگرا از سه گانۀ استون ارائه میشود.
شالوده شکنی از اسطورة جنگ و بازتولید قهرمان استون سه سال پس از ساخت جوخه ، بار دیگر با فیلم متولد چهارم جولای، از زاویه ای دیگر، حضور آمریکا در جنگ ویتنام را به چالش کشید، اما این بار زمان کمتری به حوادث میدان جنگ اختصاص مییابد؛ چراکه هدف روایت ، زندگی سربازان ، جامعۀ پس از جنگ و شالوده شکنی نشانه های آرمان و قهرمان است .
The aim of this paper is to analyze the Vietnam War from the perspective of poststructuralism chiefly drawing on Baudrillard's theory and the concepts of hyper-reality, simulation, and implosion searching it in the Stone Trilogy.