چکیده:
«تبرّی» یکی از واجبات شرعی و فروع دین است که همیشه با تولّی ذکر میشود و به معنی اعلام بیزاری از دشمنان خدا، انبیا و اولیای او خصوصاً نبی مکرم اسلام (ص) و امامان معصوم (علیهمالسلام) است. دین اسلام با برخورداری از منابع گرانبهای «قرآن و سنت» برنامه تربیتی همهجانبهای به جهانیان عرضه میکند. ازنظر اسلام، حیات و سعادت فرد مسلمان و امّت اسلامی در گرو شناخت فریضه «تولّی و تبرّی» و التزام به آن است. پژوهش حاضر بر موضوع آثار تبری در قرآن وحدیث متمرکز است که با جمعآوری اطلاعات از روش فیشبرداری و مطالعه منابع کتابخانهای و توصیفی- تحلیلی استفاده شده است. دستاوردها و نتایج این تحقیق، بررسی برخی از آثار تربیتی تبری در قرآن وحدیث است که عبارتند از: تقویت ایمان، تعالی اخلاق و صفات انسانی و دوری از زشتی ها، خروج از ظلمات کفر به نور ایمان، مکمل ایمان، همگونی در اخلاق و رفتار و مشخص شدن دوستان خدا از دشمنان او که باعث عروج انسان و قرب الهی و رهروی اهل بیت(علیهم السلام) می شوند.
خلاصه ماشینی:
دستاوردها و نتایج این پژوهش، بررسی برخی از آثار تربیتی تبرّی در قرآن و حدیث است که عبارتند از: تقویت ایمان، تعالی اخلاق و صفات انسانی و دوری از زشتیها، خروج از ظلمات کفر به نور ایمان، مکمل ایمان، همگوني در اخلاق و رفتار و مشخص شدن دوستان خدا از دشمنان او که سبب عروج انسان و قرب الهی و رهروی اهلبیت (ع) میشوند.
در اهمیت و اهداف پژوهش میتوان گفت: آموزهی تولّی و تبرّی، یکی از تعالیم و حقایقی است که اسلام و قرآن ما را به آن فراخوانده است و انسان مسلمان و مؤمن باید آن را بپذیرد و زندگی دینی و ایمانی خود را بر آن اساس شکل دهد؛ یعنی انسان مؤمن نهتنها باید خدا و پیامبر و اولیاء الهی را دوست داشته باشد، بلکه باید آنان را ولی خود قرار دهد و نهتنها باید شیطان و اولیاء شیطان و طاغوت را دشمن بدارد، بلکه باید از آنان جدا شود و میان خود و آنان گسست و فاصله ایجاد کند.
مکمل ایمان تکمیل ایمان یکی دیگر از آثار مثبت تربیتی تبرّی است که پيوند دوستي با اولیاءالله و دوستان خدا و بيزاري از دشمنان حق را دارد.
4. برخی از آثار تربیت اسلامی تبرّی در آموزههای قرآن و حدیث عبارتند از: تقویت ایمان، تعالی اخلاق و صفات انسانی و دوری از زشتیها، هجرت از تاریکی کفر به نور ایمان، مکمل ایمان، همگوني در اخلاق و رفتار و مشخص شدن دوستان خدا از دشمنان او که این آثار سبب عروج و قرب الهی و تبعیت از اهلبیت (ع) میشوند.