چکیده:
احادیث فراوانی در منابع روایی شیعه در مورد زندگی و آموزههای حضرت عیسی وجود دارد. بخش چشمگیری از این احادیث، به مقارنه شخصیت امامان شیعه با زندگی و شخصیت حضرت عیسی میپردازد. این مقایسه، گاه همچون مقایسه اوصیای حضرت محمد با اوصیای حضرت عیسی جنبه کلی و گاه مانند مقایسه شخصیت امام حسین با شخصیت حضرت عیسی جنبه موردی دارد. این احادیث از یک سو، نگاه مؤمنانه امامان شیعه به حضرت عیسی و آموزههای او را نشان میدهد و از سوی دیگر، تصریح میکند که حضرت عیسی به لحاظ روحی از ازل، مؤمن به ولایت امامان شیعه بوده است. این مقارنه تا آنجاست که خواننده از یک سو، احساس میکند حضرت عیسی امامی از امامان شیعه بوده است و از دیگر سو، احساس میکند که ائمه هر یک خود به تنهایی مسیحایی مستقل بودهاند. بررسی این احادیث، ما را در شناخت بهتر زندگی و شخصیت حضرت عیسی و همچنین زندگی و شخصیت ائمه یاری میکند و زمینهای مناسب برای تقریب اسلام و مسیحیت فراهم میآورد و این حقیقت را فرا یاد میآورد که انبیا و اولیا، برادران معنوی بودند و با یکدیگر سر ستیز نداشتند؛ پس مؤمنان با آنان نیز باید برادرانه تعامل کنند.
خلاصه ماشینی:
بررسي اين احاديث، ما را در شناخت بهتر زندگي و شخصيت حضرت عيسي7 و همچنين زندگي و شخصيت ائمه ياري ميکند و زمينهاي مناسب براي تقريب اسلام و مسيحيت فراهم ميآورد و اين حقيقت را فرا ياد ميآورد که انبيا و اوليا، برادران معنوي بودند و با يکديگر سر ستيز نداشتند؛ پس مؤمنان با آنان نيز بايد برادرانه تعامل کنند.
حضرت عيسی7، امامان شيعه(، روايات، مقايسه، گفتوگو مقدمه در متون روايي شيعه، علاوه بر اينکه احاديث فراواني در مورد زندگي، حالات و آموزههاي حضرت عيسي7 وجود دارد، حجم زيادي از احاديث نيز ديده ميشود که در آن به مقايسه و مقارنه زندگي و شخصيت حضرت عيسي7 با زندگي و شخصيت ائمه پرداختهاند.
مطابق همين روايات، روحالقدس بعد از رحلت پيامبر اسلام9 به امام علي علیه السلام و ديگر ائمه منتقل شد 1 و امامان شيعه نيز مانند حضرت عيسي7، همواره مؤيد، همراه و همسخن با روحالقُدُس بودهاند.
(صفار، 1392، ج1، ص217-218؛ ابنبابويه، 1392، ص134) همچنين برخي روايات، حب و بغضهاي غاليانه مردم نسبت به امام علي علیه السلام را با حب و بغضهاي افراطي بنياسرائيل در مورد حضرت عيسي7، مقايسه کردهاند.
(مجلسي، 1403، ج58، ص35؛ همان، ج100، ص123) روايات به مقايسه شهادت امام علي علیه السلام و عروج حضرت عيسي7 نيز پرداختهاند.
(مجلسي، 1403، ج14، ص214؛ ابنقولويه، 1393، ص149-150؛ ابنبابويه، 1391، ج2، ص325-328) برخي روايات، گوياي اين است که ارواح انبيا از جمله انبياي اولوالعزم و به ويژه حضرت عيسي7، از زائران قبر امام امام حسين علیه السلام در کربلا هستند.