چکیده:
سینما یکی از فراگیرترین رسانه ها برای بیان و انتقال مفاهیم و دلالت های ارتباطی هنرمند با مخاطب است. در این میان، فیلم های تارکوفسکی بازنمایی عمیق بصری جوشش های فکری و احساسی او هستند. به طور کلی نظریات تارکوفسکی، نوع سینما و فیلم سازی او سرشار از مفاهیم سمبلیک و شاعرانه است. با بررسی آثار وی می توان دریافت که عناصر در فیلم های او از جایگاه ویژه ای برخوردار است. در این پژوهش، ابتدا مبانی فکری و نظری تارکوفسکی بررسی و سپس با توجه به مفاهیم نظام نشانه شناسی به تحلیل عنصر آب در آثار او پرداخته میشود. سؤالی که در این پژوهش مطرح می شود، این است که نشانه آب به عنوان یکی از عناصر طبیعت چه مفهومی در آثار تارکوفسکی دارد؟ هدف این پژوهش، آشنایی مخاطبان با بیان نشانه شناسانه عنصر آب در آثار «آندری تارکوفسکی»است. این پژوهش کیفی است که با تحلیل نشانه شناسانه و به صورت توصیفی به ارائه موضوع می پردازد. در پاسخ به سؤال پژوهش باید گفت؛ آثار تارکوفسکی به طریق زیستن او اشاره دارند. زبان بصری فیلم های او رازآمیز و شعرگونه اند و حقایقی را به شکل الهام گونه و شهودی به مخاطب خویش منتقل می کنند. تارکوفسکی با نگاهی منحصر به فرد و شاعرانه به عناصر چهارگانه طبیعت ، در این پژوهش که به طور اخص عنصر آب در فیلم های تارکوفسکی مورد تحلیل قرار گرفت، می توان گفت وی با بهره گیری از عنصر آب ورای نگاه زیبایی شناسانه، معناهای متفاوتی هم چون زندگی، مرگ، شادی، نا امنی، قداست، ترس، انزوا و مانند آن را به بهترین شکل بازنمایی کرده است و به فراخور اثر و در راستای آن دست به آفرینش زده است.
The aim of this study is to express the semiotics of the element of water in the works of Andrei Tarkovsky and to create a new concept in the mind of the audience. In general, Tarkovsky's views on cinema and filmmaking have symbolic and poetic features. Also, by examining his works, it can be seen that the four elements have a special place in his films. The question that arises in this study is what does the semiotics of water as one of the elements of nature create in Tarkovsky's works? In this study, Tarkovsky's intellectual and theoretical foundations will be examined first, and then, according to the discussion of the system of signs from people like Fardinan.Christine Metz will be featured in two exclusive and cinematic debates. Semiotics, such as the valve between Tarkovsky's thinking and the image of his mind from that lens on the cinema screen, is one of the important points of this research. The water element is clearly selected from the four elements in Tarkovsky's films to be scrutinized in the scenes of Tarkovsky's work. As a result, what are the meanings of the use of the element of water in Tarkovsky's works and how he was able to use the elements of nature in his works in general?
خلاصه ماشینی:
اصغر کفشچیان مقدم * سارا اللهیاری ** تاریخ دریافت : ١١/٠١/ ٩٨ تاریخ پذیرش : ١٦/ ١٢/ ٩٨ نشانه شناسی عنصرآب در آثار تارکوفسکی چکیده سینما یکی از فراگیرترین رسانه ها برای بیان و انتقال مفاهیم و دلالت های ارتباطی هنرمند با مخاطب است .
تارکوفسکی با نگاهی منحصر به فرد و شاعرانه به عناصر چهارگانه طبیعت ، در این پژوهش که به طور اخص عنصر آب در فیلم های تارکوفسکی مورد تحلیل قرار گرفت ، می توان گفت وی با بهره گیری از عنصر آب ورای نگاه زیبایی شناسانه ، معناهای متفاوتی هم چون زندگی ، مرگ ، شادی ، نا امنی ، قداست ، ترس ، انزوا و مانند آن را به بهترین شکل بازنمایی کرده است و به فراخور اثر و در راستای آن دست به آفرینش زده است .
ir مقدمه از ابتدای پیدایش سینما در سالیان متوالی تنها روش تحلیل متون رسانه ای ، نگاه زیباشناسانه به فیلم های سینمایی بوده است ؛ اما امروزه روش مطالعه ای محدود به این روش نمی شود.
سؤال پژوهش این است که : نشانه شناسی آب به عنوان یکی از عناصر طبیعت )آتش ،باد،آب ،خاک ( ایجاد چه مفهومی در آثار تارکوفسکی میکند؟ بیان مسأله تارکوفسکی از بزرگ ترین کارگردان های سینمای معاصر جهان و از شاعران بزرگ سینما در تمام دوران هاست )آریانی ، ١٣٨٢: ٢٨(.
این کتاب شامل مقاله ها و خاطرات و نیز تحلیل هایی است بر زندگی و آثارتاکوفسکی که توسط شخصیت های فرهیخته هنری از جمله دوستان وی به درخواست مارینا تارکوفسکی نوشته شده است .