چکیده:
مسئلۀ اصلی این مقاله، بازشناسی رابطه فضای اجتماعی بر عملکرد نخستین دوره مجلس شورای اسلامی است. این مقاله با هدف ترسیم تصویری از عملکرد مجلس از نمای متفاوتی به تحولات این دوره مینگرد. ادبیات پیشینی درباره بررسی عملکرد مجالس قانونگذاری بیشتر با رویکردی نهادی یا ساختاری به این موضوع نگریستند. اما در اینجا مجالس قانونگذاری در فضایی آکنده از روابط میان جایگاههای متنوع، افراد، گروهها و نهادها ترسیم میشود. در این مقاله با بهره گیری از ابزارهای مفهومی «پیر بوردیو» به ویژه مفهوم «فضای اجتماعی» و«عملکرد» و مفاهیم مرتبطی چون میدان،پرسمان مشروع، باور رایج، عادتواره و سرمایه، عملکرد نخستین دوره مجلس شورای اسلامی تبیین می گردد. در راستای این امر با استفاده از روش تفسیری و تحلیل مضمون در تجزیه و تحلیل داده ها مشخص شد ایدئولوژی انقلاب اسلامی به عنوان باور رایج در میدان قدرت به صورت ضمنی و پنهان پرسمان مشروع در میدان سیاسی، انتخابات و مجلس شکل داد. روندی که منازعه میان کانونهای تولید عقیده به ویژه اسلامگرایی انقلابی و میانه رو اصلاحی را پیش برد. همچنین بیشتر پرسش های مطرح شده در میدان های سیاسی، انتخابات و مجلس از سوی طبقه حاکم شکل می گرفت و پاسخ ها به نسبت نزدیکی و دوری با کانون قدرت تایید یا رد شد. عملکرد میدان مجلس نیز با بازتولید ایدئولوژی انقلاب اسلامی و الگوهای کنشی اسلامی، انقلابی و ملیگرای مصلحت جویانه منازعات میدان قدرت، سیاسی و انتخابات را بازتولید کرد. روندی که با تمایزگذاری سلطه جویانه موجب حذف رقبای اسلامگرایان انقلابی شد.
The main issue of this article is to recognize how social space affects the performance of the first term of the Islamic Consultative Assembly. This article looks at developments in this period with a view to drawing a picture of the performance of parliament. Prior literature on examining the performance of legislative assemblies has looked more at the institutional or structural approach. But here the legislative assemblies are drawn in an environment full of relationships between diverse positions, individuals, groups, and institutions. In this article, using the concept of "Pierre Bourdieu", especially the concept of "social space" and " Performance " and related concepts such as field, legitimate query, doxa, habitus and capital related concepts, the performance of the first term of the Islamic Consultative Assembly is explained. To this end,we used qualitative methods such as thematic analysis.The analysis of the findings showed that Using interpretive and thematic analysis in data analysis, the ideology of the Islamic Revolution as a popular belief in the field of power was how to form a legitimate question in the political field, elections, and parliament, and the production centers of belief , especially Islamism revolutionary and the moderate reformism brought together On this basis, Even more questions were raised by the ruling class in the political, electoral, and parliamentary fields, and the answers were either affirmed or rejected in close proximity to the center of power. Islamic, revolutionary, and expedient nationalism reproduced power, political, and electoral conflicts.
خلاصه ماشینی:
یافته های تحلیل مضمون در میدان قدرت باور رایج در میدان قدرت مفاهیم اولیه مقولۀ عمده مقوله هسته نقد تجدد و انتقاد از غرب تقدیس سنت پوپولیسم ، حمایت از فقرا و مستضعفان و نقد سرمایه داری ، تجهیز سنت و تمجید فقر و فقرا و تحقیر ثروت و ثروتمندان مشارکت توده ای *ساخت قدرت ایدئولوژیک حاکمیت روحانیت و مذهب ، بازگشت به خویشتن احیاگری دینی *نمود عینی ایدئولوژی انقلاب پاکسازی ، نهادسازی ، نقد روشنفکران و نهادهای فرهنگی اسلامی در قالب دانشگاه غیراسلامی ، طرح نهادهای اسلامی و درون فرهنگ یابی * راهبرد انباشت سرمایۀ نمادین پیوند حوزه و دانشگاه و حمایت از نیروهای مذهبی و حفظ قدرت طبقه حاکم از اولویت الگوبرداری بومی و شرعی بر غیربومی ؛ طریق ایجاد وضعیت جدید استقلال گرایی؛ انسجام درونی؛ امت گرایی و ارتباط جهانی و نقد ساختار و نظم انقلابی و حفظ و تداوم آن فرامنطقه ای با امت اسلام و ملت ها به جای دولت ها؛ نقد نظام بین الملل ساختار نظام بین الملل ، نهادهای بین المللی ، و منطقه ای پس از تصویب قانون اساسی ، هر گروه یا فردی که عادت واره ای ناساز با ایـن بـاور رایج داشت ، از بلوک قدرت دور میشد؛ به این ترتیـب ، نزدیکـی و دوری بـه کـانون قدرت و میزان تشابه یا تفاوت عادت واره با باور رایج ، در توزیع قدرت نقش داشت و قدرت به نسبت نزدیکی و دوری از آن ــکه در رهبر انقلاب نمود عینی داشت ـــ زیاد و کم میشد.