چکیده:
این مقاله با هدف بررسی مقایسه ای نظریه حکمت متعالیه درباره حدوث و نحوه وجود نفس، با یکی از نظریات فلسفه ذهن معاصر در اینباره، در ابتدا به تفصیل، نظریه ای جدید در فلسفه ذهن را مورد توجّه و واکاوی قرار میدهد که در میان فیلسوفان معاصر به «نوظهورگرایی» شهرت دارد. نویسنده با تفکیک دو نسخه قوی و ضعیف این نظریه، دو چالش مهم تبیینی که فیلسوفان فیزیکالیست علیه این نظریه اقامه کرده اند را نیز توضیح داده است.در ادامه ضمن مروری اجمالی بر تئوری صدرالمتألهین درباره حدوث و مراتب نفس، شباهت و تفاوت آن با نسخه قوی نوظهورگرایی، بررسی شده است. مقاله سپس ضمن تأکید بر جنبه های اساسی شباهت و برخی تفاوتها بین این دو نظریه، چالشهای پیش روی نوظهورگرایی که از سوی فیزیکالیستها مطرح شده را نیز قابل بازسازی در برابر نظریه صدرا میداند.وی در انتها با اشاره به برخی توضیحات فیلسوفان صدرایی درباره رابطه نفس – بدن، آن را در مواجهه با اشکالات و ابهامات فیزیکالیستهای معاصر کافی نمی بیند و فلسفه صدرا را نیازمند تکمیل در راستای چالش تبیینی مذکور، میداند. بیان نقاط اشتراک و افتراق این دو دیدگاه و تشریح برخی کاستیها و ابهامات نظریه حکمت متعالیه جهت مواجهه با اشکالات فیزیکالیستی معاصر، از نوآوریهای این مقاله است.
This paper - in order to make a comparative study between Sadra ,s theory and a new western theory about soul s occurrence - first focus on studying and explaining the new theory in philosophy of mind; which called “Emergentism” by contemporary philosophers. The author distinguishes between two version of Emergentism: strong and weak, and describes two challenges against the strong version which have adduced by physicalists.He, then, makes a brief review of Sadra ,s theory about soul ,s occurrence and its ranks, and thus considers the similarity and difference between Sadra ,s view and strong emergentism. The paper by referring to the common aspects of these two theories, believes that most challenges which have made against strong emergentism are reformable versus Sadraism. He, finally, implicates some explications of Sadraist philosophers about mind – body connection, and shows their inefficiency to meet the objections and ambiguities of physicalist philosophers. He believes that Sadra ,s philosophy of mind needs further completion to satisfy this requirement. The main contribution of this paper is explaining the intersections and dissociations of these two theory, and some deficiencies and ambiguities of Sadra ,s view in deal with physicalism.