چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی شخصیت زن با رویکرد تطبیقی در آثار هنری و فرهنگ اسلامی است. از آن جایی که چگونگی تصویر ذهنی در مورد زن، نوع رفتار جامعه را با وی تعیین می کند، این مقاله با روش تحلیل محتوا به بررسی شخصیت زن در آثار هنری و فرهنگ اسلامی با رویکردی تطبیقی می پردازد و به دنبال معرفی شخصیت واقعی زن در فرهنگ اسلامی، جهت تأمین و حفظ هویت، شأن و منزلت زن مسلمان است. یافته ها بیانگر این است که زن در اغلب آثار هنری گذشته و برخی از آثار معاصر نقش معشوق، زیبائی و زینت بخشی به اثر را داشته و بیشتر از نظر وسوسه انگیزی جسمانی و زیبائی مورد توجّه قرارگرفته و با دیدی مردسالارانه، صفاتی چون سفاهت و بی وفائی به وی نسبت داده شده و در برخی از آثار معاصر، بهعنوان گوهری والا و موجودی صاحب خرد و عضوی مؤثر در جامعه بیان شده است. در صورتی که در فرهنگ اسلامی، زنان عفیف، با حیثیت، شخصیت، کرامت و حافظ ارزش های اسلامی تصویر شده اند که نقش مهمی در سعادت و یا شقاوت جامعه دارند و می توانند مانند مردان در فعالیت های اجتماعی، سیاسی، علمی و فرهنگی شرکت داشته باشند.
The purpose of the present research is to investigate the female character with
an adaptive approach to art and Islamic culture. Since the way in which a
subjective image of a woman determines the type of behavior of society, this
paper uses a Content analysis method to study the female character of Islamic
art and Islamic culture with a comparative approach. And seeking to introduce
the true personality of a woman in Islamic culture in order to secure and
maintain the identity, dignity of a Muslim woman. The findings indicate that
women have often been involved in most of the past and some of the
contemporary works of their beloved, beautiful and ornamental motifs, and
are more concerned with the embodiment of physical pleasure and beauty
And with a patriarchal vision, attributes like foolishness and disloyalty have
been attributed to him And in some contemporary works, it has been
described as a gorgeous gorge and a creature of wisdom and an effective
member of society. If in the Islamic culture of women of chastity, with the
dignity, character, dignity and protection of Islamic values are depicted which
play an important role in the Misery or Hardship of society and they can
participate in social, political, scientific and cultural activities like men.
خلاصه ماشینی:
يافته ها بيانگر اين است که زن در اغلب آثار هنري گذشته و برخي از آثار معاصر نقش معشوق ، زيبائي و زينت بخشي به اثر را داشته و بيشتر از نظر وسوسه انگيزي جسماني و زيبائي مورد توجه قرارگرفته و با ديدي مردسالارانه ، صفاتي چون سفاهت و بي وفائي به وي نسبت داده شده و در برخي از آثار معاصر، به عنوان گوهري والا و موجودي صاحب خرد و عضوي مؤثر در جامعه بيان شده است .
ما تنها دو دوره ي درخشان در مورد زنان داشته ايم ، يکي زمان طلوع اسلام بوده و آن هم فقط در مقطع حياتي خود پيامبر اکرم صلي الله عليه وآله و سلم ، و ديگري طلوع دوم اسلام است که با آمدن امام خميني (ره )، شخصيت و جايگاه انساني زن در خانواده و جامعه مورد توجه قرار گرفته است (حسيني و حکيم زاده ، ١٣٨٨: ١٥).
Investigating and analyzing the themes and images of the woman (mother) in the sacred defense poetry with emphasis on the poetry of Seyyed Hassan Hosseini, Qaisar Aminpour, Sepideh Kashani and Tahereh Safarzadeh, Master's thesis of Persian language and literature, Khalkhal Islamic Azad University, Persian.
A Comparative Study of Women's Role in Qajar Paintings and Contemporary Painters, Master's Thesis, Islamic Azad University, Tehran Branch, Persian.
Investigating the role of women in contemporary Iranian painting, master's thesis in painting, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Persian.
Study of how to represent the image of the Muslim woman in the post-Islamic cinema, Master's thesis for cinema and theater, Tehran University of Art, Persian.