چکیده:
تناهی ابعاد پیش فرض تصدیقی بسیاری از رهیافتهای فلسفی است. بر این اساس فیلسوفان مسلمان به این مساله توجه بسیار نشان دادهاند. تنها ملاصدرا در چهار بحث مهم اثبات محرک بلا متحرک، اثبات واجب الوجود، اثبات ملائکه عقلی، فرق بین جسم زمینی و اخروی از تناهی ابعاد به عنوان مقدمه استدلال استفاده کرده است. اما تبار و ساختار این مساله به درستی مشخص نیست. عدهای این مساله را در طبیعیات و عدهای آن را در الهیات دسته بندی کردهاند. میرداماد بر کسانی که این مساله را جزء طبیعیات دانستهاند تاخته است. قوشجی بر سه دلیل اثبات کننده آن (سلمی، ترسی و حفظ النسبه) اشکال وارد میکند. این مقاله با تکیه بر دیدگاههای عبدالرزاق لاهیجی تناهی ابعاد را میکاود. ابتدا ساختار دقیق این مساله را تحلیل میکند و صورتبندی دقیق مساله را نشان میدهد تا از کژتابی و ابهام زبانی و ذهنی مساله را بپیراید. پس از آن این مساله را تبارشناسی میکند. این نوشتار نشان میدهد بهتر است این مساله در تعلیمیات مورد بررسی قرار گیرد لاهیجی از میان سه برهان اثبات کننده تنها برهان حفظ نسبت را خالی از هر خللی میشناسد و دو برهان دیگر را اخص از مدعا میداند. با این حال اشکالات قوشجی را رد میکند. این مقاله تطورات علمی در این سه برهان را رصد میکند و به عنوان نوآوری در استدلال آوری آن را گزارش میکند.
Finiteness of dimensions is the confirmation default of many philosophical approaches. This article based on Abdul Razzaq Lahiji's views addresses this issue. First, it analyzes the exact structure of the problem and shows the exact formulation of the problem to remove structural ambiguity and linguistic and subjective ambiguity, after that identifies this problem. This article suggests that it is better to examine this issue in teachings, although in realization, the philosophers have categorized this issue in natural sciences and theology. As a judge between classifying this issue in natural sciences and theology, Mir Damad's view that is classification in theology is underlined by the article. This article, in reasoning for the scientific recognition of finiteness of dimensions analyzes three arguments of its six_ dimensional arguments that are close to exit based on Lahiji's view. Among these three arguments Lahiji considers only the argument of maintaining the relation empty of any impediment and considers the other two arguments specifically from the claim. This article monitors the scientific evolution in these three arguments and reports it as an innovation in its reasoning.