چکیده:
نقد عکسها درحکم اشیای مادی، دامنه نمایگی آنها را نیز توسعه میدهد. زمانی که عکسها درحکم شیء تلقی شوند، با حواس دیگر رابطه پیدا میکنند و باز هم پیوند آنها با جهان واقعی مادی محکمتر میشود. این نمایگی تنها متعلق و وابسته به تصویر نبوده و به مادیت خود عکسها نیز وابسته است و این بدین معنا است که آنچه به مادیت عکس معنا میبخشد درواقع پیوندی است که میان عکس با جهان برقرار میشود و آنها را از تصاویر صرفاً مادیگرا به اشیایی عاطفی، تاریخی، اسنادی و... تبدیل میسازد که گاه موجبات لذت و گاه موجبات آگاهی را فراهم میآورند. عبور از تولیدات عکاسانه به صرف آسیبدیدگیهای مادی، همواره مانند موجودی است که پیر شده است اما کنار گذاشته نمیشود بلکه مجموعهای از مفاهیم را در درون خود به جای گذاشته است که معنا را بر ماده برتری مینهد و موجبات هویتبخشی را فراهم میآورد. در این میان چهرهنگاری را میتوان یکی از مهمترین این تصاویر به حساب آورد زیرا که علاوه برحکم ارائهکننده مدرکی راجع به نمود ظاهری سوژههایشان گاهی آشکارکننده مفاهیم ذاتی و درونی آنها نیز به شمار میروند.
The criticism of photographs as material objects expands their indexicality. Once considered as objects, photographs connect with other senses thereby strengthening their bonds with the concrete material world. This indexicality does not merely belong to the image, and is also dependent of the materiality of the photograph. In this sense what grants meaning to the photograph’s materiality is in fact the bond between the photograph and the world turning them from merely materialist objects into emotional, historical, documentary …etc. objects, occasionally causing pleasure whilst at other times bringing about awareness. Leaving photographerly productions behind just because of material damages is a reminiscent of an old creature which is not abandoned as a lot of concepts are invested in it, through which meanings are prioritised over matter yielding identity. Among most important in the genre is portraiture, as these works not only document the appearance of the subject, but also occasionally cast light on their inherent, internal features.