خلاصه ماشینی:
شعر دورة اوّل شاعری فروغ به سبب پرداختن به همین احساسات ممنوعه و به دلیل بهرهمندی از زبان و بیانی ساده و طبیعی و نیز جنجالهایی که در باب خود شاعر و زندگی شخصیاش پدید آمد، به شهرتی ناگهانی دست یافت.
(3) سالهای آغازین دهة سی یعنی زمانی که فروغ بهطور جدّی وارد عرصة شعر و شاعری شد دوران رونق و رواج شعر تغزّلی و رمانتیک عاشقانه بود و کفّة هنر برای هنر از کفّة تعهّد اجتماعی سنگینتر، اما این وضع در نیمة دوم دهة سی بهتدریج دستخوش تغییر شد.
محمود کیانوش، ضمنِ اشاره به اینکه پرویز داریوش پیش از درافتادن با ابراهیم گلستان، با او و فروغ رابطهای نزدیک داشته و در فیلمِ «خواستگاری» بازی کرده، میگوید که «در آن زمان داریوش که خود شاعر بود و مجموعه شعر مزامیر را منتشر کرده بود و در شعر به هوشنگ ایرانی و منوچهر شیبانی نزدیکتر بود تا با نادرپور و مشیری و سایه، فروغ فرخزاد را با جوهر شعری و زبان استعاری و سمبولیک بعضی از سورههای قرآن آشنا میکرد.
آنگاه که فروغ در سالهای آغازین دهة سی شروع به سرودن شعر کرد شاعران تغزّلی و متمایل به رمانتیسم غنایی ــ همچون توللی و حمیدی و نادرپور ــ که میراثدار افسانة نیما بودند یا با آن همدلی داشتند صحنة ادب را در اختیار داشتند و طبعاً فروغ نیز همین حال و هوا و اسلوب شاعری را البته با اتکا به خلاقیت فردی ویژهاش برگزید.
انتشار این اشعار در قالب دو کتاب تولّدی دیگر و ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد جایگاهِ ادبیِ فروغ را بهعنوان یکی از پنج شاعر بزرگ نوگرا تثبیت کرد، اما مرگ زودهنگام و تراژیک او نیز در تسریع این فرآیند دخیل بوده است.