چکیده:
این نوشتار، حقوق بشر در نظام سیاسی مبتنی بر دموکراسی اسلامی ر ا تبیین کرده است. اجتماعی شدن سیاست، موجب حضور سیاسی مردم در صحنه میشود و مردم را در تکوین حکومت و رهبری سیاست در جامعه، نقش اساسی میدهد. این سخن به معنای آن است که سیاست نقش و جهت دلخواه مردم را میپذیرد و حکومت نیز مثل ارادۀ مردم است. همچنین حقوق بشر دارای ارزش فطری و طبیعی بوده که تحقق آن جزء آرمانهای اصیل و بنیادین تمام انبیا، دانشمندان، مصلحان اجتماعی و مبارزان سیاسی شمرده میشود. حقوقی مانند، حقّ حیات، حقّ امنیّت، حقّ آزادی، حقّ اشتغال، حقّ آموزش، حقّ بهداشت، حقّ برابری در پیشگاه قانون، حقّ دسترسی به محاکم و محاکمه عادلانه، حقّ تعیین سرنوشت و مشارکت سیاسی؛ حقّ برخورداری از فرصتها و امکانات ملّی، از مصادیق بارز حقوق بشری، محسوب میگردد. حقوق بشر و دموکراسی، دو مورد از مهمترین مفاهیم چالش برانگیز و بحث آفرین در نظام اندیشۀ سیاسی و حقوق معاصر هستند که امروزه، اذهان بسیاری را به خود مشغول ساختهاند. لذا روش تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش گردآوری، اطلاعات توصیفی–تحلیلی میباشد.
This article describes human rights in the political system based on Islamic
democracy. The socialization of politics makes the political presence of the people
on the stage and plays a central role in the formation of the state and the leadership
of politics in society. This means that politics accepts the people's desired role and
direction, and that the government is an example of the will of the people. Human
rights are also of innate and natural value, and their realization is one of the
fundamental ideals of all the prophets, scientists, social reformers, and political
fighters. Rights such as the right to life, the right to security, the right to freedom of
employment, the right to education, the right to health, the right to equality before
the law, the right to free trial, the right to self-determination and political
participation; the right to national opportunities, Human rights are a prominent
example. Human rights and democracy are two of the most challenging and
controversial concepts in contemporary political thought and law that have
occupied many minds today. Therefore, the research method is applied in terms of
purpose and in terms of descriptive-analytical method of data collection.
خلاصه ماشینی:
از آنجا که مهمترین اصول آن شامل نظارت همگانی و برابری سیاسی است، تجربۀ نظامهای سیاسی معاصر، گویای این است که یکی از گزینههای مطمئن برای تضمین حقوق اساسی شهروندان، استقرار دموکراسی در جامعه است.
در مقابل، اگر دموکراسی را بر اساس برخی تعاریف رایج و فارغ از مبانی فکری آن، در نظر بگیریم و منظور از آن، این باشد که مردم به رأی و خواست خود، نظامی را انتخاب کنند که در چارچوب احکام الهی و قوانین شرعی، مشارکت (سیاسی) داشته و در تعیین سرنوشت خویش، سهیم و مؤثر باشندو استخدام سیاسی و گزینش رهبران و کارگزاران از طریق انتخابات باشد؛ چنین تعبیر و برداشتی از دموکراسی با دین، مخالفت ندارد و میتوان به وجود دموکراسی در اسلام، حکم کرد.
از آنجا که مهمترین اصول آن، شامل نظارت همگانی و برابری سیاسی است؛ تجربۀ نظامهای سیاسی معاصر، گویای این است که یکی از گزینههای مطمئن برای تضمین حقوق اساسی شهروندان، استقرار دموکراسی در جامعه است.
اگر دموکراسی را بر اساس برخی تعاریف رایج و فارغ از مبانی فکری آن، در نظر بگیریم و به معنی این باشد که مردم، به رأی و خواست خود، نظامی را انتخاب کنند که در چارچوب احکام الهی و قوانین شرعی، مشارکت (سیاسی) داشته و در تعیین سرنوشت خویش، سهیم و مؤثر باشندو استخدام سیاسیو گزینش رهبرانو کارگزاران از طریق انتخابات باشد؛ چنین تعبیر و برداشتی از دموکراسی با دین، مخالفت ندارد و میتوان به وجود دموکراسی در اسلام، حکم کرد.