چکیده:
زمینه و هدف: یکی از مسائل جدید و پراهمیت در حوزه مسائل پزشکی در عصر حاضر درمان ناباروریهای زوجین و بچه دار شدن از روشهای تلقیح مصنوعی است. یکی از روشهای جدید در این عرصه استفاده از رحم جایگزین است به گونهای که متقاضی، رحم زن دیگر را برای سپری کردن دوران حمل جنین خود اجاره مینماید تا جنین از او متولد شود.
مواد و روشها: این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی به دنبال پاسخ مستدل فقهی در رابطه با صحت قراردادهای اجارۀ رحم میباشد. در این جهت با استفاده از منابع کتابخانهای به بررسی موضوع تحقیق در کتب فقهی و نیز تطبیق شرایط صحت اجارۀ اشخاص- نظیر معلوم بودن منفعت عمل مورد اجاره، وجود منفعت محلّلۀ مقصوده در عمل و جواز دریافت اجرت و ... - با اجارۀ رحم میپردازد و در نهایت حکم تکلیفی و وضعی برگزیده در اجارۀ رحم بیان میگردد.
نتیجهگیری: مقالۀ حاضر مباحث استدلالی و اجتهادی مرتبط با مساله و دیدگاه فقیهان را مورد بررسی و مداقه قرار داده و به این نتیجه دست یافته که بین تولیدمثل و رابطۀ زوجیت در اسلام ملازمه وجود دارد بنابراین نمیتوان از رحم زن اجنبی برای بچهدار شدن استفاده نمود و اجارۀ رحم برای این منظور حرام و باطل خواهد بود، ولی در موارد جواز تلقیح مصنوعی مثل استفاده از رحم همسر دوم یا همسر موقت، قرارداد اجارۀ رحم صحیح و دریافت اجرت حلال خواهد بود.
Background and Aim: In present era, one of the new and important issues in the field of medical issues is the treatment of infertility in couples and having baby by artificial fertilization methods. One of the new methods in this field is surrogacy, so that the applicant rents another woman's uterus to spend the period of carrying her fetus so that the fetus is born from her. Materials and Methods: This descriptive-analytical study seeks a well-reasoned juridical answer for the validity of surrogacy contracts. So by using the library resources, it examines the subject of research in jurisprudential books and also adaptes the conditions for surrogacy validity such as determining the benefit of the leased action, the existence of the intended benefit and the permission to receive the rent and … with surrogacy and finaly its selected defining and declaratory law is expressed. Conclusion: This article examines the argumentative and jurisprudential issues related to this issue and jurists’ views and it concludes that there is a connection between reproduction and marital relationship in Islam. Therefore, it is not possible to using uterus of another woman to have children, and renting a uterus for this purpose will be void. The surrogacy contracts and receiving wage will be valid and permissible only in the cases of artificial fertilization permission, such as the use of the uterus of a second spouse or temporary spouse.