چکیده:
روششناسی بنیادین بهجای بحث از کیفیت کاربست نظریههای علمی به چگونگی تکوین آنها پرداخته و زمینههای وجودی معرفتی و غیرمعرفتی آن را دنبال میکند. تکوین نظریه فمینیستی در غرب مبتنی بر تحولات معرفتی در فرهنگ غرب و برخی زمینههای غیرمعرفتی بود که در تعاملات فرهنگی ایران و غرب به صورت تقلیدی وارد جامعه ایرانی شد.
این پژوهش برآن است تا به روششناسی بنیادین اندیشه فمینیستی در فرهنگ مولد آن و زمینههای ورود این نظریه به ایران بپردازد. تحولات معرفتشناختی در حوزه علم که به تغییر رویکرد پوزیتویستی به معرفت علمی منجر شد و ظهور فلسفههای وجودگرا که رویکردهای ذاتگرایانه به انسان و هستی را به چالش کشید از جمله مهمترین زمینههای وجودی معرفتی اندیشه فمینیستی در غرب بوده و نقد موقعیت نابرابر اجتماعی زنان در مقایسه با مردان و به چالش کشیدن علوم اجتماعی و انسانی مردانه از جمله زمینههای وجودی غیرمعرفتی فمینیسم در غرب است. همچنین ورود اندیشههای فمینیستی به ایران به بهانههای غیرمعرفتی و غیربومی صورت گرفته و نتیجه آن ناسازگاری این نظریه با فرهنگ جامعه ایرانی بوده است.
Instead of discussing the quality of the application of scientific theories, the fundamental methodology examines the way in which they evolve and pursue its epistemological and non-epistemological existential grounds. This research seeks to address the fundamental methodology of feminist thought in its productive culture and the implications of the introduction of this theory into Iran. The epistemological transformations in the field of science, which led to a change in the positivist approach to scientific knowledge, and the emergence of existentialist philosophies that challenged the essentialist approaches to man and the universe were among the most important existential fields of feminist thought in the West, and A critique of the social unequal social status of women, as opposed to the men and policies of the capitalist system in the labor market, is one of the underlying causes of the non-adjective feminism in the West. Also, the introduction of feminist ideas into Iran was carried out on non-adjective and non-adverbial pretexts, and the result was an incompatibility of this theory with the culture of Iranian society.